Køresyge er et kendt fænomen for mange bilister og passagerer, men nye undersøgelser tyder på, at det kan være værre i elbiler end i traditionelle biler med fossilt brændstof.
Ifølge cheflæge Mads Klokker fra Rigshospitalet, der leder Center for Hørelse og Balance, oplever flere danskere, at de bliver køresyge i elbiler, hvilket har vakt opmærksomhed i sundhedssektoren.
Hospitaler arbejder på løsninger
På Rigshospitalet og Regionshospitalet Gødstrup har man sat fokus på at undersøge og behandle transportsyge, herunder den køresyge, der opstår i elbiler.
Mads Klokker forklarer, at elbilers anderledes køreegenskaber, som den hurtige acceleration og regenerative bremsning, kan forårsage ubehag og svimmelhed.
Han peger på, at vores balanceorganer i det indre øre ikke er vant til disse nye bevægelser, hvilket kan føre til den såkaldte mismatch-teori, hvor kroppen reagerer negativt på uoverensstemmelser mellem de informationer, øret og øjnene modtager.
Therese Ovesen, professor i øre-næse-halssygdomme på Regionshospitalet Gødstrup, har også bemærket en stigende tendens til køresyge i elbiler, især i erhvervsmæssige sammenhænge. Det skriver Tv2 Kosmopol.
Politiet træner betjente i elbilkørsel
Politiet har oplevet lignende udfordringer.
Under et projekt med 10 nye elbiler i 2023, blev det klart, at flere betjente blev køresyge sammenlignet med deres erfaringer i fossildrevne biler.
For at imødegå dette har Rigspolitiet indgået et samarbejde med Regionshospitalet Gødstrup, hvor betjentene trænes i at håndtere de nye køreegenskaber.
Forskning i transportsyge
Rigshospitalet arbejder i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet på et treårigt forskningsprojekt støttet af Novo Nordisk Fonden.
Målet er at finde nye behandlingsmetoder, der kan afhjælpe transportsyge, så både nuværende og kommende elbilister kan få en mere behagelig køretur.
Bilindustrien tilpasser sig
Ifølge John Dyrby Paulsen, direktør for Dansk e-Mobilitet, er bilproducenterne allerede i gang med at tilpasse bilerne for at reducere køresyge.
Ved at justere undervogn, acceleration og styring håber man at gøre køreoplevelsen i elbiler mere komfortabel og reducere risikoen for køresyge.