De Konservative præsenterer nu et nyt forslag, der skal gøre elbiler mere attraktive for både borgere og klimaet.
Med tre målrettede ændringer ønsker partiet at sikre, at flere danskere vælger elbilen som deres næste køretøj og samtidig bidrage til en mere bæredygtig fremtid.
Et af de centrale elementer i forslaget er at fjerne reparationsgrænsen for elbiler.
I dag skal en bil skrottes, hvis skaderne overstiger 75 procent af dens handelsværdi, hvilket ofte fører til, at biler med minimale skader bliver skrottet.
Mona Juul, partiformand for De Konservative, påpeger, at ved at afskaffe denne grænse kan man forlænge levetiden på elbiler og dermed reducere deres samlede CO2-aftryk. Det skriver Ritzau.
De Konservative ser også et stort potentiale i at øge genanvendelsen af reservedele i bilreparationer.
I dag genanvendes under fem procent af reservedele i Danmark, hvilket er markant lavere end i eksempelvis Sverige, hvor genanvendelsesgraden er fire gange højere.
Partiet ønsker derfor et eftersyn af standarder og certificeringer for at fremme brugen af genbrugte reservedele i reparationer.
Endelig foreslår De Konservative at fjerne afgiften på motoransvarsforsikringen for elbiler, hvilket vil give en årlig skattelettelse på cirka 700 kroner for familier med elbiler.
Ifølge Mona Juul er der tale om konkrete og praktiske tiltag, der kan implementeres hurtigt og effektivt.
Forslagene er udtryk for partiets ønske om at holde fokus på håndgribelige løsninger, der kan gøre en forskel i hverdagen, samtidig med at de peger på regeringens manglende handling bag deres mange kommissioner og samtalestartere.