Et nyt batteri kan fordoble rækkevidden på elbiler, uden at der er brug for et større batteri.
Lige nu læser andre
Såkaldt rækkeviddeangst er stadig et udbredt problem blandt ejere af elbiler. En ny løsning ser dog ud til at være på vej fra Sydkorea. En række forskere har nemlig præsenteret et nyt batteri, der gør det muligt at lagre dobbelt så meget energi uden at gøre batteriet større.
Der er tale om et såkaldt anodefrit lithium-metal-batteri. Her er især det anodefri element vigtigt. Ved at fjerne anoden får man bogstaveligt talt mere plads til at lagre energi, hvilket er ideelt til elektriske biler.
De første resultater er meget lovende, da det har vist næsten dobbelt så høj energitæthed som i nuværende EV-batterier. Konkret er der tale om cirka 1.270 Wh per liter, sammenlignet med omtrent 650 Wh/L i de batterier, der sidder i biler i dag. Det skriver Bright.
Gevinsten opnås, da der ikke længere er brug for en anode. I et almindeligt lithium-ion-batteri sidder der en grafitanode. Den er nødvendig, men optager også meget plads. I det nye design er anoden fjernet helt. Under opladning afsættes lithium-ionerne direkte på en kobberopsamler.
Hvorfor har vi så ikke fjernet anoden tidligere? Det er faktisk allerede forsøgt før. Anodefri batterier er nemlig ikke nye, men de har til gengæld et dårligt ry. Det største problem er, at lithium kan danne skarpe krystaller, de såkaldte dendritter. De kan forårsage kortslutning og gøre batteriet farligt.
Læs også
På grund af disse risici har teknologien længe været anset for at være ubrugelig. Men de sydkoreanske forskere har nu fundet en måde at fjerne anoden på uden, at disse problemer opstår.
Løsningen ligger i en smart kombination af en polymerstruktur, der holder lithiumvæksten under kontrol, sølvnanopartikler, der fordeler lithiumaflejringen jævnt, samt en modificeret elektrolyt, der modvirker uønskede reaktioner.
I tests beholdt batteriet stadig over 80 procent af sin kapacitet efter 100 opladningscyklusser. Det skal stadig blive betydeligt bedre, men det er et vigtigt skridt mod praktisk anvendelse.
Du kommer dog næppe til at se denne teknologi i elbiler i den nærmeste fremtid, på trods af de lovende første resultater, skriver Bright.