Trend DK
Forside Elbiler Ny rapport afslører: Denne Tesla-model er den mest fejlramte bil...

Ny rapport afslører: Denne Tesla-model er den mest fejlramte bil i et årti

Ny rapport afslører: Denne Tesla-model er den mest fejlramte bil i et årti
Christopher Lyzcen / Shutterstock.com

En ny rapport har afsløret, at en specifik Tesla-model er den mest fejlramte bil i et årti.

Lige nu læser andre

I den seneste TÜV-rapport fra Tyskland var der dårlige nyheder for Tesla. Både Tesla Model Y og Model 3 klarede sig nemlig ikke særlig godt.

Tidligere denne måned kom det frem, at Teslaer i Holland oftest ikke består APK blandt alle biler. Det rejser spørgsmålet om, hvad der egentlig er på spil, og hvorfor netop Tesla får så dårlige resultater i flere europæiske tests.

I TÜV-rapporten for 2026, der er udarbejdet af organisationen, som står for bilinspektioner i Tyskland, opnåede Tesla Model Y den dårligste score i kategorien biler på to til tre år. Hele 17,3 procent af disse elbiler bestod ikke testen og blev registreret med betydelige eller direkte farlige fejl.

Det er markant højere end gennemsnittet for så unge biler, som ligger på 6,5 procent. Model Y har faktisk fået den dårligste score af alle biler, der er testet i de sidste ti år, hvilket gør resultatet endnu mere opsigtsvækkende. Det skriver Bright.

Tesla Model 3 klarede sig en smule bedre, men stadig langt fra tilfredsstillende. Her bestod 13,1 procent af bilerne ikke inspektionen. Sammenligner man med andre elbiler på markedet, bliver forskellen endnu tydeligere, for mange af dem klarede sig rigtig godt i testen.

Læs også

Det tyder på, at problemerne i høj grad er specifikke for Tesla og ikke et generelt problem blandt moderne elbiler.

Lygter, affjedring og bremser gav problemer

Ifølge rapporten skyldes problemerne flere forskellige forhold. Mange af lygterne var defekte, og der blev fundet fejl i dele af affjedringen. Derudover viste det sig, at bremseskiverne ofte havde rust, som gjorde, at bilerne ikke kunne bestå testen.

Problemet med rust hænger sammen med, at elbiler bremser regenerativt. Det betyder, at bilen bruger motorbremsning til at genvinde energi, mens bremseskiverne bruges meget mindre. Hvis bremseskiverne ikke bliver brugt regelmæssigt, og vejret er fugtigt, kan skiverne begynde at ruste.

Tesla ser dog ud til at være mere følsom over for dette end mange andre mærker. Det anbefales derfor, at Tesla-ejere sørger for lejlighedsvis at bruge de almindelige bremser for at holde skiverne i bedre stand.

Læs også

Ads by MGDK