Tesla har skrevet historie i Norge, da intet bilmærke nogensinde har formået at sælge så mange biler på ét år.
Lige nu læser andre
Tesla har formået at overgå Volkswagens rekordår fra 2016. Det lader dog til, at Tesla ikke helt har opnået dette på egen hånd, for den store stigning i salget er ikke helt uafhængig af den kommende skatteforhøjelse.
I år er der allerede solgt omkring 29.000 Teslaer. Det er 2.000 flere end Volkswagen solgte i sit rekordår for ni år siden. Forventningen er, at Elon Musks og co. vil forbedre rekorden yderligere i december, men at det høje salg stopper derefter.
Ifølge brancheorganisationen OFV findes der nemlig en logisk forklaring på de ekstraordinære salgstal. Norge vil fra næste år begynde at afvikle en række økonomiske ordninger, der gør det attraktivt at købe en elbil.
Det har skabt et reelt salgsboom, lyder det fra OFV. Salget er steget med 70 procent, og 98 procent af bilerne var fuldt elektriske.
Teslas salgssucces er sandsynligvis midlertidigt
Læs også
Norge vil starte udfasningen af den nuværende momsfritagelse på elbiler. Fra 2026 begynder de at sænke grænsen for fritagelsen. I øjeblikket betaler man ingen moms på biler med en pris på op til omkring 45.000 euro.
Fra næste år falder grænsen til kun 27.000 euro. Mange Tesla-modeller ligger netop mellem disse to priser, og derfor bliver de betydeligt dyrere fremover.
Det er derfor ikke overraskende, at salget af elbiler er eksploderet. For Tesla kommer det på et ganske belejligt tidspunkt, da salget i resten af Europa halter markant bagefter. Den norske salgsbølge viser derfor også, hvor afhængig Tesla er af støtteordninger.
Derfor er det også tvivlsomt, om dette rekordår reelt set giver grund til fejring hos Tesla. Tallene ser måske flotte ud nu, men den kraftige stigning har virksomheden også akut brug for, inden markedet potentielt falder sammen i 2026.
Grunden til, at den norske regering stopper de økonomiske fordele, er ikke, at de har mistet troen på elbiler. Tværtimod. De har nemlig haft så stor effekt, at landets mål allerede er opnået.
Læs også
Regeringen ser derfor ingen grund til at bruge yderligere millioner på at overbevise de danske bilister om, at de skal skifte til en elbil. Ifølge dem er ekstra stimulering ganske enkelt ikke længere nødvendigt.