Købte 22 helt nye elbiler fra Kina: Tvunget til at skrotte dem alle sammen

Christian Pedersen

16 uger siden

|

17/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En forhandler købte 22 Volkswagen-elbiler, men er tvunget til at skrotte dem alle. Her er hvorfor.

Mest læste i dag

En tysk bilhandler står nu over for en stor udfordring, efter at han importerede 22 elbiler fra Volkswagen fra Kina.

Planen var at sælge de kinesiske Volkswagen ID.6 til en lavere pris i Tyskland, men dette initiativ er nu blevet mødt med juridiske forhindringer fra Volkswagen.

Lavere priser på kinesiske elbiler

Volkswagen sælger sine elbiler i Kina til væsentligt lavere priser end i Europa.

For eksempel koster en Volkswagen ID.3 omkring 180.000 kroner og en ID.4 omkring 262.000 kroner i Kina.

Denne prisforskel inspirerede bilhandleren Gregory Brudny fra Hamburg til at importere den større, sjusædede Volkswagen ID.6, som kun sælges i Kina, til Tyskland.

Med nogle enkle justeringer af infotainmentsystemet mente Brudny, at bilerne kunne indregistreres og sælges i Tyskland. Det skriver Carup.

Volkswagen modsætter sig salget

Volkswagen var imidlertid ikke begejstrede for denne selvstændige import og indgav en retssag mod Gregory Brudny for at stoppe salget af de importerede biler og kræve, at de skulle skrottes.

Retsinstansen tog et midlertidigt skridt ved at forbyde salget af de 22 ID.6-biler, og denne afgørelse blev senere stadfæstet af Hamburgs højere regionale domstol.

Brudnys appel blev afvist, hvilket betyder, at han ikke må sælge bilerne og nu står med 22 elbiler, som samler støv og koster penge.

VW's begrundelse

Volkswagen har tidligere forklaret til Automobilwoche, at de ID-modeller, der produceres og sælges i Kina, ikke er godkendt til det europæiske marked på grund af deres specifikke hardware- og softwarekonfigurationer.

Tekniske forskelle mellem de kinesiske versioner og de europæiske modeller gør, at de kinesiske biler ikke kan godkendes til salg i Europa.

Store økonomiske tab

Denne sag fremhæver de udfordringer, der kan opstå ved import af biler fra markeder med forskellige standarder.

Gregory Brudny står nu over for betydelige økonomiske tab, da hans forsøg på at bringe en større, billigere elbil til det europæiske marked er blevet forhindret af juridiske og tekniske barrierer.

Det viser også, hvordan bilproducenter som Volkswagen beskytter deres markedsandele og prisstrukturer ved at håndhæve regionale forskelle i produktgodkendelse og specifikationer.