En mulig optrapning af handelskonflikten mellem EU og Kina kan have store konsekvenser for bilindustrien, mens begge parter forhandler om at undgå de planlagte afgifter på elbiler produceret i Kina.
EU har varslet, at ekstraafgifter på op til 45 procent vil blive pålagt kinesisk-producerede elbiler, der importeres til Europa, hvilket har skabt spænding på tværs af kontinenterne.
Kinas strategiske tilbagetrækning
For at afværge ekstraafgifterne har den kinesiske regering ifølge Bloomberg bedt landets elbilproducenter om at sænke aktiviteten i Europa og afvente udfaldet af forhandlingerne.
Elbilproducenterne i Kina er blevet bedt om at undgå nye aftaler med europæiske partnere og sætte eventuelle planer om produktionsfaciliteter i Europa på pause.
Dette træder i kraft som et led i Kinas bestræbelser på at skabe et mere neutralt forhandlingsklima. Det skriver Mobility Watch.
Afgifter og anklager om statsstøtte
EU's varslede afgifter bunder i bekymringer om, at kinesiske elbilproducenter drager fordel af statstilskud, hvilket ifølge EU forvrider konkurrencen for europæiske bilproducenter.
Kinesiske mærker som BYD og Nio har fået fodfæste i Europa, men deres produkter risikerer snart en markant prisstigning, hvis ikke der opnås enighed.
Kina har samtidig truet med modtiltag i form af afgifter på europæiske varer som svinekød og mælkeprodukter, hvilket har sendt en klar besked til Bruxelles.
Internationale handelsimplikationer
Med den kinesiske klage til Verdenshandelsorganisationen, WTO, er handelskonflikten blevet international.
Skulle forhandlingerne mislykkes, vil det både påvirke kinesiske og europæiske virksomheder, der står over for nye omkostninger og potentielt ændrede handelsvilkår.