Forskere i Kina har skabt en banebrydende prototype på et nyt litium-svovlbatteri, der kan fordoble energitætheden i forhold til de batterier, der bruges i elbiler i dag.
Batteriet har en energitæthed på imponerende 700 Wh/kg, hvilket betyder længere rækkevidde og bedre effektivitet for elbilerne.
Litium-svovlbatterier har længe været betragtet som lovende inden for batteriteknologi, men udfordringer med materialernes stabilitet har besværliggjort deres udvikling.
Svovlets begrænsede elektriske ledningsevne og dens forskelle i tæthed har gjort batterierne ustabile under opladningscyklusser.
De kinesiske forskere fra General New Energy har dog løst disse problemer ved at bruge nytænkende design og materialer, der øger batteriets stabilitet. Det skriver Carup.
Med en katode af svovl og en anode af litiummetall har batteriet potentiale til at blive et billigere og mere miljøvenligt alternativ til dagens litium-ion-batterier.
Svovl er et overkommeligt materiale, og i teorien kan denne type batteri opnå en energitæthed på hele 2600 Wh/kg, hvilket kan revolutionere energilagring i elbiler.
Selvom prototypen primært er udviklet til droner, har General New Energy allerede planer om at teste teknologien på mindre produktionsanlæg med potentiale til masseproduktion.