Tesla har endnu engang sat kursen for bilindustrien.
Præsentationen af den nye Cybercab, en fuldt selvkørende robotaxi, har fået konkurrenterne til at rette blikket mod fremtidens autonomi.
Trods Teslas forsøg på at indtage førerpositionen, er andre bilproducenter allerede på vej med lignende teknologi.
Konkurrenterne gør klar til næste skridt
General Motors (GM) arbejder stadig aktivt på fuldt autonome køretøjer, men det er ikke uden udfordringer.
På TechCrunch Disrupt 2024 afslørede GM’s administrerende direktør, Mary Barra, at selskabet har kæmpet i årevis med at tilpasse de amerikanske sikkerhedsstandarder, som endnu ikke tillader biler uden rat og pedaler.
Barra forklarede, at GM tidligere i år traf beslutningen om at indstille arbejdet på deres Cruise Origin-projekt – en robotaxi uden rat og pedaler – på grund af de manglende lovgivningsmæssige rammer.
Alligevel har GM ikke givet op på ambitionen om fuldt selvkørende biler, og de vil “genfokusere og relancere Cruise” i fremtiden, fortalte Barra. Det skriver Car Expert.
Store tab og hård konkurrence
GM’s autonome projekt har været dyrt. Siden overtagelsen af Cruise i 2016 har virksomheden tabt mere end 8 milliarder dollars på projektet.
I juli 2024 måtte GM indregne yderligere tab på 538 millioner dollars på grund af afslutningen af Origin-projektet.
Tesla går forrest
Mens GM sætter deres robotaxi på pause, har Tesla allerede lagt en plan for at indføre selvkørende teknologi i både Model 3 og Model Y i udvalgte amerikanske stater næste år.
Produktionen af Cybercab forventes at starte i 2026 og vil igen sætte Tesla i spidsen for udviklingen af autonome køretøjer.
Fremtidens løb er stadig åbent
Selvom Tesla fører lige nu, tyder meget på, at konkurrencen vil tilspidse sig.
GM forventes at anvende autonom teknologi i deres kommende Chevrolet Bolt, som skal i produktion næste år.
Det bliver spændende at se, om Tesla kan fastholde sin førerposition i en industri, hvor alle satser stort på fremtidens selvkørende teknologi.