En ny test fra Euro NCAP har afsløret store forskelle i kvaliteten af køreassistentsystemer blandt nye biler.
Blandt de testede modeller klarede den kinesiske elbil BYD Atto 3 sig skuffende og fik den samlede bedømmelse: "Kan ikke anbefales."
Kinesiske modeller halter bagud
Mens BMW i5 og Mercedes-Benz C-klasse udmærkede sig med sikre og effektive assistentsystemer, lever BYD Atto 3 ikke op til forventningerne.
Testen viste, at bilens systemer havde svært ved at aflæse hastighedsskilte og reagere rettidigt på forhindringer.
Dermed risikerer føreren i kritiske situationer at stå uden nødvendig hjælp fra bilens teknologi. Det skriver FDM.
Fokus på samarbejde mellem fører og system
Euro NCAP’s test lægger vægt på, at assistentsystemerne skal fungere i tæt samarbejde med føreren og ikke overtage styringen fuldstændigt.
De bedste systemer, som i BMW i5 og Mercedes C-klasse, formår at hjælpe føreren uden at skabe konflikter eller unødige indgreb.
I modsætning hertil kæmper BYD Atto 3 med manglende præcision og reaktionsevne i trafikscenarier, hvor en effektiv bremsning er afgørende.
Behov for forbedring
Ifølge bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen fra FDM er forskellene mellem europæiske og kinesiske biler tydelige.
“BMW og Mercedes-Benz leverer systemer, der er markant bedre til at aflæse trafikken og reagere hurtigt. Flere kinesiske mærker har stadig et godt stykke vej, før deres teknologi kan konkurrere på samme niveau,” udtaler han.
Testen fremhæver dermed vigtigheden af at være opmærksom på bilens assistentsystemer, når man vælger sin næste elbil.
For BYD og andre kinesiske producenter er der brug for forbedringer, hvis de vil indhente deres europæiske konkurrenter.