Her er resultatet; Disse elbiler støjer mindst

Christian Pedersen

2 dage siden

|

03/10/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hvis du ikke er vild med store lyde fra din bil, så læs med her.

Mest læste i dag

Støjniveauet i elbiler kan variere markant, selvom de alle mangler en brændstofmotor.

Faktisk kan forskellen mellem de mest støjsvage og de mest støjende elbiler være så stor som en firedobling i støjniveauet.

Dette er især tydeligt, når man måler støj fra vind og dæk ved forskellige hastigheder.

De mest støjsvage elbiler

Ifølge en test udført af Bjørn Nyland, en erfaren youtuber og bilanmelder, er NIO ET7 den elbil, der støjer mindst.

Ved gennemsnitlige hastigheder på 80, 100 og 120 km/t, målte støjniveauet 61,8 dB i kabinen.

BMW i7 og Mercedes-Benz EQS SUV fulgte tæt med støjniveauer på henholdsvis 62,1 dB, hvilket placerer dem i toppen af de mest støjsvage elbiler.

Andre støjsvage modeller inkluderer Xpeng G9 Performance og Audi e-tron, som begge ligger tæt på toppen, med støjniveauer omkring 63,6 dB.

Disse biler byder på exceptionel støjisolering, der gør dem behagelige at køre, især ved højere hastigheder. Det skriver Mobilsiden.

De mest støjende elbiler

I den anden ende af skalaen finder man mindre modeller som Honda-e og Nissan e-NV200, der begge målte gennemsnitlige støjniveauer på 72,0 dB.

Også Tesla Model 3 blev målt til et relativt højt støjniveau på 71,3 dB, hvilket kan påvirke komforten ved længere ture på motorveje.

Støjniveauet gør en forskel

Selvom forskellen mellem 60 og 70 dB måske ikke lyder stor, er decibelskalaen logaritmisk.

Det betyder, at en forskel på 3 dB faktisk fordobler eller halverer lydstyrken.

Derfor er forskellen mellem de mest og mindst støjsvage elbiler markant, med næsten 12 dB forskel mellem top og bund.

Denne test viser, at der er stor variation i elbilers støjniveau, hvilket i høj grad afhænger af bilens aerodynamik, dæktype og støjisolering.