EU er på vej til at indføre en markant told på kinesisk-producerede elbiler, der kan hæve priserne med op til 45 procent.
Tolden er designet til at beskytte den europæiske bilindustri mod den stigende import af billigere elbiler fra Kina, som ifølge EU modtager statsstøtte, der gør dem unaturligt konkurrencedygtige på det europæiske marked.
Stigende kinesisk markedsandel
Kinas eksport af elbiler til Europa har været i kraftig vækst, og deres markedsandel i EU steg fra blot 3,5 procent i 2020 til hele 27,2 procent i andet kvartal af 2024.
Med en årlig overkapacitet på tre millioner elbiler, som skal eksporteres, presser de kinesiske bilproducenter det europæiske marked kraftigt.
Kinesiske mærker som MG og BYD har oplevet stor fremgang, og denne udvikling har fået EU til at reagere. Det skriver Inputmag.
Modstand fra Tyskland
Mens flere EU-lande som Frankrig, Italien og Polen støtter tolden, er Tyskland mere tilbageholdende.
Tyske bilproducenter som Volkswagen, Mercedes og BMW har store interesser på det kinesiske marked, og der er frygt for, at en handelskrig vil skade tysk bilindustri.
Tysklands finansminister, Christian Lindner, har udtalt, at tolden kan være skadelig for både tysk og europæisk økonomi.
Konsekvenser for markedet
Hvis tolden indføres, vil kinesiske bilproducenter som BYD og MG blive hårdt ramt, og nogle mærker kan blive tvunget til at etablere produktionsanlæg i Europa.
Dette kan på sigt øge de lokale produktionsomkostninger, men vil også kunne gøre kinesiske biler mere konkurrencedygtige på det europæiske marked uden statsstøtte.