Han har fået nok af elbiler: Skulle vente 2,5 timer på en ladestander

Skrevet af Christian Pedersen

1 uge siden

|

19/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nils skulle køre hjem fra en familieferie, men turen viste sig, at skulle tage meget længere end forventet.

Mest læste i dag

Nils Svärd har haft sin tålmodighed sat på en hård prøve med elbiler.

Efter en rejse, der tog hele 2,5 timer længere end planlagt på grund af ventetid ved ladestandere, har han lovet aldrig at tage på en langtur i en elbil igen.

Denne oplevelse beskriver han i en klumme for Vi Bilägare.

En bitter smag af fremtiden

Rejsen til Hallandskysten i Sverige, som Nils Svärd har foretaget flere gange før, blev denne gang en udfordring på grund af elbilen.

Selvom der er flere ladestandere nu end tidligere, var hjemturen i Kristi Himmelfartsferiens søndag en forsmag på de problemer, der kan opstå, hvis elbiler bliver det eneste tilladte på vejene.

Ved det første ladestop fandt Svärd kun én fungerende ladestander ud af fire, mens der hurtigt dannede sig en kø af andre elbil-ejere bag hans Volkswagen ID.3.

Nogle blev så utålmodige, at de kørte videre uden at lade.

Ved det næste stop gentog scenariet sig, og familien måtte igen vente i kø for at kunne lade bilen. Det skriver Vibilagare.

Frustration og løfter

Nils Svärd beskriver, hvordan stemningen i bilen blev elendig.

En tur, der normalt skulle tage fem timer, endte med at koste familien 7,5 timer.

For at bevare husfreden måtte Nils love, at familien aldrig igen vil køre 500 kilometer i en elbil.

Han frygter allerede, hvilke problemer den samme tur kunne medføre i minusgrader og tung trafik.

Problemer med elbiler i dårligt vejr

Svärds oplevelse afspejler et bredere problem.

En ny test afslører, at elbiler har det svært i køligt og vådt vejr.

Dette kan forværre ventetiden ved ladestandere, da elbiler bruger mere energi under disse forhold og derfor skal lades oftere.

Elbiler bliver præsenteret som fremtidens transportmiddel, men som Nils Svärd har erfaret, er infrastrukturen endnu ikke tilstrækkelig til at støtte deres udbredelse uden betydelige gener for brugerne.

Situationen, som Svärd beskriver, peger på et behov for forbedringer i opladningsinfrastrukturen, hvis elbiler skal blive en praktisk løsning for længere rejser.

Med flere elbilsejere og et begrænset antal ladestandere kan sådanne udfordringer blive mere almindelige.

For mange brugere, som Nils Svärd, kan det betyde, at de overvejer deres valg af køretøj nøje, inden de begiver sig ud på lange ture.