Fords ambitioner om at slå igennem på elbilmarkedet har vist sig at være en dyr udfordring.
I det seneste kvartalsregnskab præsenterede bilproducenten et tab på hele 8,3 milliarder kroner i sin Model e-division, der står for deres elbilproduktion.
Dette enorme underskud bringer Ford på kurs mod et samlet tab på omkring 34,5 milliarder kroner for hele 2024.
Elbil-afdeling trækker ned
Under fremlæggelsen af kvartalsresultaterne afslørede Ford, at omkostningerne i elbildivisionen langt overstiger indtægterne.
Selvom virksomheden har implementeret omkostningsbesparelser på 500 millioner dollars, blev disse opslugt af det prispres, der præger branchen.
Fords nettoindtjening på tværs af hele forretningen endte på 0,9 milliarder dollars, et fald på 0,3 milliarder sammenlignet med kvartalet før, primært på grund af elbilrelaterede udgifter.
Ifølge Ford betyder disse udgifter, at virksomheden taber helt op til 700.000 kroner per elbil solgt.
Dette indikerer, at omkostningerne ved udvikling og produktion af elbiler stadig er langt højere end prisen, som forbrugerne er villige til at betale i et marked, hvor prisfølsomhed er altafgørende. Det skriver Mobilsiden.
Udfordringer i et konkurrencepræget marked
Fords udfordringer er ikke unikke i bilindustrien.
Mange traditionelle bilproducenter oplever lignende vanskeligheder med at tilpasse sig overgangen til elektriske køretøjer.
Med konkurrence fra Tesla og flere kinesiske elbilproducenter, der kan levere mere kosteffektive løsninger, kæmper etablerede producenter som Ford med at skabe profit i en sektor, hvor omstillingsomkostningerne er høje.
De nuværende udfordringer illustrerer de komplekse og omkostningsfulde vilkår, som traditionelle producenter står overfor, når de forsøger at etablere sig i en elbilindustri i hastig udvikling.