EU har netop godkendt en banebrydende teknologi, der tillader bilister at køre uden hænder på rettet på udvalgte motorveje i 15 europæiske lande, herunder Danmark.
Ford’s BlueCruise-system, der nu er tilgængeligt i deres Mustang Mach-E-modeller, gør det muligt for bilister at lade bilen tage styringen på visse motorveje, også kaldet Blue Zones, uden at de selv behøver at have hænderne på rettet.
Teknologien og dens implikationer
BlueCruise-systemet åbner for en helt ny måde at tænke bilkørsel på, hvor føreren kan lade bilen køre selv under visse betingelser.
Dette system er designet til at fungere på over 133.000 kilometer europæiske motorveje, og det er en stor milepæl i udviklingen af selvkørende biler i Europa.
Selvom det kan lyde som en drøm for mange bilister, advarer eksperter om, at ansvaret stadig ligger hos føreren.
Lone Otto fra FDM udtaler, at det er vigtigt at huske, at vi stadig befinder os i en tidlig fase af udviklingen af automatiserede førersystemer.
"Vi taler de facto om betaversioner af automatiserede førersystemer," siger hun og påpeger, at teknologien endnu ikke har bevist, at den kan reducere alvorlige ulykker. Det skriver Ford i en pressemeddelelse.
Overreliance – en reel risiko?
Med EU’s godkendelse af BlueCruise er der en stigende b
ekymring for, at bilister kan blive for afhængige af systemet.
FDM modtager hvert år flere henvendelser fra bilister, der oplever problemer med deres assistentsystemer.
Dette inkluderer nødbremser, der aktiveres uden grund, og fartpiloter, der ikke fungerer korrekt under visse vejrforhold.
Der er derfor en risiko for, at bilister fejlagtigt opfatter deres biler som delvist selvkørende, hvilket kan føre til farlige situationer.
Et skridt mod fremtidens transport
Selvom der er udfordringer forbundet med denne teknologi, er BlueCruise’s godkendelse et vigtigt skridt mod fremtidens transport.
Ford har gjort det klart, at de forventer, at systemet vil være tilgængeligt i flere biler fra 2025, og det vil sandsynligvis føre til flere lignende innovationer i bilindustrien.
Men indtil da er det afgørende, at bilister forstår, at teknologien ikke erstatter deres opmærksomhed på vejen.