Frostvejr afslører svaghederne: Disse elbiler taber rækkevidde – og nogle af dem vil overraske dig.
Lige nu læser andre
Kulde er elbilens værste fjende, og vintervejr kan få rækkevidden til at styrtdykke. Men nogle modeller klarer sig langt værre end andre, og forskellen er større, end man skulle tro. Her er elbilerne, der overraskende klarer sig dårligt i kulde – og det er ikke kun de billige modeller, der skuffer.
Listen bygger på testresultater, vinterundersøgelser og brugererfaringer fra nordiske lande.
Volkswagen ID.3

Trods moderne design og ny teknologi klarer ID.3 sig dårligt i kulde. Brugere melder om op til 40 % fald i rækkevidde og langsom varmestyring.
Hyundai Kona Electric (før 2023)

En populær model – men den ældre generation er sårbar i frost. Batteriet reagerer dårligt på lave temperaturer, og forvarmning mangler i mange versioner.
Læs også
Tesla Model 3

Selvom den er avanceret, lider Model 3 under kuldechok. Varmen prioriteres ikke altid til kabinen, og dørhåndtag samt ladeklap kan fryse fast.
Nissan Leaf

Leaf har ikke aktiv batterivarme, hvilket giver store problemer i frost. Det går ud over både ladehastighed og rækkevidde.
Peugeot e-208

Den lille franske elbil klarer sig acceptabelt i bykørsel, men falder hurtigt i ydelse på landevej i frostvejr. Opvarmning er langsom.
Mazda MX-30

I forvejen kendt for kort rækkevidde – men i frostvejr bliver det kritisk. Mange test viser at rækkevidden kan halveres.
Renault Zoe

Zoe har haft problemer med ladeevne og rækkevidde i kulde. Den mangler effektiv batteristyring til koldt klima.
BMW i3

Den ældre BMW i3 har begrænset batterikapacitet, og i kulde bliver det hurtigt en udfordring. Varmekomforten er også en svaghed.
Opel Corsa-e

Samme teknik som Peugeot e-208, og den lider under de samme problemer i frost. Batteriet performer mærkbart dårligere i vintermånederne.
Fiat 500e

Smart bybil – men ikke til vinterbrug. Batteriet mister hurtigt kapacitet, og rækkevidden falder dramatisk ved minusgrader.