Mange bilister forventer, at elbiler bliver nemme og billige at vedligeholde, men en ny undersøgelse viser, at den virkelighed er mere kompliceret.
Selvom elbiler har færre mekaniske dele, kan serviceomkostninger og reparationer vise sig at være dyrere end forventet.
Høje forventninger møder realiteten
Undersøgelsen fra FTZ, Danmarks største leverandør af reservedele til værksteder, viser, at 75 procent af danskerne forventer, at deres elbil skal kunne repareres lige så enkelt som en traditionel benzin- eller dieselbil.
Tendensen går igen på tværs af Norden, hvor bilister forventer den samme nemme vedligeholdelse på trods af forskellen i teknologi.
"Vi ser, at bilister på tværs af Norden har en klar forventning om, at elbiler skal kunne serviceres uden problemer. Men denne overgang kræver, at både teknologi og serviceydelser udvikler sig i takt med den grønne omstilling," udtaler FTZ's CEO Michael Gadegaard. Det skriver Den Offentlige.
Specialiseret viden og dyre reparationer
Selvom elbiler har færre sliddele, kræver deres avancerede elektronik og batteriteknologi, at værksteder investerer i nyt udstyr og uddannelse.
Det kan gøre reparationer dyrere og mere tidskrævende end hos traditionelle biler.
Forbrugernes forventning om nem vedligeholdelse kan dermed stå i kontrast til realiteten på værkstederne.
FTZ har derfor lanceret kurser gennem FTZ Akademi for at sikre, at danske mekanikere er opdateret på både el- og fossilbiler.
"Vi arbejder på at gøre mekanikerne klar til at imødekomme fremtidens krav. Vedligeholdelse er afgørende for at sikre elbilers værdi og levetid," tilføjer Gadegaard.
Et dyrere valg, end mange tror
Mens elbiler på sigt kan reducere udgifter til brændstof, viser undersøgelsen, at reparation og service kan blive en uventet økonomisk udfordring.
Forbrugere rådes derfor til at tage højde for vedligeholdelsesomkostningerne, når de vælger elbil – det kan nemlig koste mere, end de fleste forventer.