Salget af kinesiske elbiler i Europa har oplevet et markant fald, efter EU’s forhøjede importtold trådte i kraft i juli.
Ifølge en rapport fra Bloomberg, baseret på data fra DataForce, faldt salget af kinesiske elbiler med hele 45 procent sammenlignet med juni måned.
Dette drastiske fald kommer i kølvandet på den nye told, der blev indført for at beskytte europæiske bilproducenter mod, hvad der anses som unfair konkurrence fra kinesiske bilproducenter, der modtager betydelig statsstøtte.
Salgstallene fortæller en historie
I juli blev det tydeligt, at den højere importtold på mellem 17,4 og 37,6 procent har påvirket salget af kinesiske elbiler markant.
Den nye told gælder for alle kinesisk fremstillede biler og lægges oven i den eksisterende told på 10 procent, hvilket i nogle tilfælde betyder, at tolden når op på hele 47,6 procent.
Denne stigning har gjort det sværere for kinesiske mærker at konkurrere på lige vilkår med europæiske producenter. Det skriver mobilsiden.
Effekt på markedet og fremtiden
Selvom de seneste salgstal viser et stort fald, er det vigtigt at bemærke, at juni måned var præget af en stor import af kinesiske elbiler, hvilket muligvis forvrænger sammenligningen.
Når man i stedet sammenligner med maj, er faldet mindre markant, hvilket også kan tilskrives sæsonudsving i bilsalget.
Trods nedgangen har kinesiske elbiler som Xpeng, Polestar, Volvo og BYD stadig en betydelig tilstedeværelse på det europæiske marked.
Disse mærker er fortsat blandt de mest solgte elbiler i 2024, også i Danmark.
Fremtidige konsekvenser
EU’s beslutning om at hæve tolden er et led i bestræbelserne på at beskytte europæisk bilindustri, som føler sig presset af den kinesiske statsstøtte.
Reaktionen fra Kina har endnu ikke været konkret, men der er spekulationer om, at modforanstaltninger kan være på vej.
Allerede nu overvejer flere kinesiske bilproducenter at etablere eller udvide produktionsfaciliteter i Europa og USA for at omgå de høje toldsatser.
Dette tyder på, at EU’s tiltag allerede har haft en effekt på de kinesiske bilproducenter og deres strategier i Europa.