Voldsom stigning i import af brugte elbiler – Men det gælder ikke Tesla

Christian Pedersen

16 uger siden

|

08/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Importen af brugte elbiler er steget enormt. Men dette gælder bare ikke Tesla.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Den seneste tid har Danmark oplevet en markant stigning i importen af brugte elbiler.

Hele 88 procent af de importerede biler i juli måned var elbiler, hvilket viser en tredobling i forhold til sidste år.

Importen af brugte elbiler har nået 29.068 i år, hvilket bidrager væsentligt til elbilbestanden herhjemme.

Sammenlignet med de 44.867 nye elbiler, der er solgt i samme periode, udgør de brugte en betydelig del.

Importen drevet af økonomi

Ifølge Ilyas Dogru, FDMs forbrugerøkonom, er det økonomien, der driver denne tendens.

Muligheden for at få en billigere elbil, ofte på grund af tysk statsstøtte til nye elbiler, har gjort import af brugte elbiler til et hit blandt danskerne.

Selvom de tyske tilskud stoppede sidste efterår, bliver elbiler, der blev solgt billigt til tyskere, stadig importeret til Danmark, når deres 12 måneders karensperiode udløber.

Dogru påpeger, at der er store forskelle i udstyr og teknologi mellem elbiler solgt i udlandet og dem, der er købt i Danmark.

For eksempel kan mange importerede elbiler kun hjemmelade på én fase i stedet for tre, som er standard i Danmark.

Der kan også mangle varmepumpe, sædevarme eller mulighed for at eftermontere et anhængertræk. Det skriver FDM.

Tesla's faldende dominans

En interessant udvikling er, at Tesla, som længe har domineret elbilmarkedet, ikke længere er den mest importerede elbil.

Faktisk er importen af Tesla Model 3 faldet med 26 procent, mens andre mærker som VW ID.4 og Skoda Enyaq har oplevet en markant stigning.

“Det er en kombination af tre effekter. Tesla har løbende sænket priserne, så besparelsen ved at købe brugt er mindre. Dertil kommer, at langt de fleste biler importeres af bilforhandlere, og de er blevet mere påpasselige med at købe Tesla, eftersom de har tabt mange penge på at have Tesla'er stående på lager,” forklarer Dogru.

Volkswagen i front

Volkswagen har overtaget føringen som det mest importerede elbilmærke med deres ID.3- og ID.4-modeller. Deres popularitet, sammen med den fortsat høje efterspørgsel på e-Golf, har gjort VW til den dominerende spiller på markedet.

Andre mærker som Skoda, Mercedes-Benz og BMW har også set en betydelig stigning i efterspørgslen på deres brugte elbiler.

Denne udvikling viser, at mens Tesla stadig er en vigtig aktør, er markedet for brugte elbiler i Danmark blevet mere diversificeret med flere mærker, der konkurrerer om købernes opmærksomhed.