Trend DK
Forside AI Slut med Google på iPhone?

Slut med Google på iPhone?

Slut med Google på iPhone?
Galeh Nur Wihantara/shutterstock.com

Apple tester veje væk fra Google – et brud kan ændre søgning for milliarder.

Lige nu læser andre

Apple kan stå foran et brud med Google. Ifølge Reuters betaler Google årligt omkring 20 milliarder dollar for at være standardsøgemaskine på Safari og iPhone. Men Apple undersøger nu alternativer – og AI kan spille en central rolle.

Safari skal moderniseres

Eddy cue, Apples chef for tjenester, forklarede i retten, at Apple “ser aktivt på” at modernisere Safari. Planerne handler blandt andet om at tilføje AI-søgning direkte i browseren.

Googles dominans under pres

Googles søgetrafik på Apple-enheder faldt for nylig – noget der ikke er sket i 22 år. Hvis Apple skifter strategi, kan det ændre hele søgemarkedet.

Milliardbetalinger i spil

Ifølge rets dokumenter fra 2022 betalte Google omkring 20 milliarder dollar for at være standardsøgemaskine på Apple-enheder – et beløb, der ifølge analytikere svarer til omkring en tredjedel af søgeindtægterne på Apple-platforme.

Aktiemarkedet reagerede straks

Efter cues udtalelser dykkede alphabets aktie med næsten otte procent. Markedet frygter, at Google kan miste sit greb på Apples milliarder af aktive enheder.

Læs også

AI som gamechanger

Google har lanceret gemini, mens Apple forventes at bygge egne AI-funktioner ind i Safari. Det kan gøre Apple mindre afhængig af Google.

En del af et større antitrustopgør

Sagen er en del af USA’s kamp mod tech giganterne. Google er dømt for ulovligt monopol. Myndigheder i USA har luftet muligheden for at kræve strukturelle ændringer – som fx at frasælge Chrome – men intet er besluttet.

Hvad det kan betyde for brugerne

Brugerne kan få flere søgemuligheder og mere AI, men også usikkerhed om hvilken søgemotor der bliver standard.

Et potentielt brud i horisonten

Apple har ikke meldt noget officielt, men signalerne er tydelige: De undersøger mulighederne for at frigøre sig fra Google. Det kan blive det største skift i søgelandskabet i to årtier.

Læs også

Ads by MGDK