Trend DK
Forside AI AI får endnu mere kontrol over Googles søgeresultater

AI får endnu mere kontrol over Googles søgeresultater

Google Logo
Tada Images / Shutterstock.com

Google har et stort fokus på AI, og nu får det endnu mere kontrol over, hvordan du bliver præsenteret for søgeresultater.

Lige nu læser andre

Googles nyeste AI-eventyr er en ny mulighed for søgning. Web Guide er en ny måde, hvorpå Google vil organisere søgeresultater baseret på analyser fra en dedikeret version af deres kunstige intelligens, Gemini.

I meddelelsen hævder Google, at AI kan hjælpe med at fremhæve det mest relevante indhold, men det kan også være en ny måde, hvorpå Google kontrollerer, hvilke hjemmesider der får de bedste placeringer i søgeresultaterne.

På en grafik, der blev delt sammen et nyligt blogindlæg, der annoncerede deres nye Search Labs-eksperiment, viste virksomheden klynger af resultater til forespørgslen ‘hvordan man rejser alene i Japan’.

Web Guide viste nogle få resultater under forskellige overskrifter som f.eks. ‘Omfattende guider til solorejser i Japan’, ‘Personlige erfaringer og tips fra solorejsende’ og ‘Anbefalinger om sikkerhed og destinationer’, med en mulighed for at afsløre flere resultater under hver gruppe.

Læs også

Det ser ud til, at der gives nogle AI-genererede resuméer øverst under hver overskrift, men i det mindste i dette eksempel er der færre tilfælde af direkte kopiering fra andre medier.

Web Guide har visse ligheder med Googles AI Mode, som integrerede kunstig intelligens tættere i oplevelsen. Tilgængeligheden af AI Mode for alle brugere i USA har allerede ført til kritik fra udgivere, da News/Media Alliance blandt andet har kaldt det for ‘tyveri’.

Pew Research Center udsendte for nylig en rapport, der bekræfter, at tilstedeværelsen af et AI-resumé øverst i en søgning fører til, at færre brugere klikker videre for at læse det oprindelige indhold. Det skriver Engadget.

Gruppens undersøgelse af 900 voksne, som delte deres browserhistorik, viste, at blandt dem, der ikke så et AI-resumé, klikkede 15 procent på et link i søgeresultaterne, og 16 procent afsluttede deres browsersession.

Til sammenligning klikkede kun 8 procent af de brugere, der så et AI-resumé, på et link, og 26 procent afsluttede deres session. Og selvom Google arbejder på at forbedre nøjagtigheden, er det værd ikke at glemme, at AI-genererede resuméer tidligere har givet os eksempler som ‘lim-pizza’.

Det er for tidligt at vide, om Web Guide vil opfordre flere brugere til faktisk at besøge og støtte andre sider end Google selv. Lige nu er det kun tilgængeligt for brugere, der har tilmeldt sig funktionen, og kun i fanen ‘Web’ i søgningen, men det forventes at blive tilgængeligt andre steder senere.

I betragtning af at Google allerede er under juridisk granskning for konkurrenceforvridende adfærd med sin søgetjeneste, bliver det interessant at se, hvordan denne seneste AI-udrulning udvikler sig.

Læs også

Ads by MGDK