Ny forskning tyder på, at kun få Google-brugere klikker videre efter at have set de AI-genererede overblik, som søgemaskinen nu viser ved mange søgninger.
Lige nu læser andre
Pew Research Center har fundet ud af, at blandt brugere, der blev præsenteret for et af disse AI-sammendrag – som første gang dukkede op i 2023 under navnet Search Generative Experiences, før det blev omdøbt til AI Overviews – er det blevet langt mindre almindeligt at klikke videre.
- Kun 8 % klikkede på et link i søgeresultaterne i modsætning til 15 % blandt dem, der blev vist resultater uden AI-overblik.
- 26 % stoppede deres søgning ved AI-sammendraget, mens kun 16 % stoppede efter klassiske søgeresultater.
- 32 % fortsatte med at søge på Google – det er lidt under de 35 %, der søgte videre efter traditionelle søgeresultater.
Pew analyserede vanerne hos 900 deltagere, der i marts 2025 indvilligede i at få deres browseraktivitet sporet. Rapporten undersøgte også, hvilke links der blev vist først i AI Overviews sammenlignet med almindelige søgninger – og fandt flere interessante forskelle.
Googles egen YouTube (som nu også viser AI Overviews for Premium-abonnenter) dukkede op på første side i 8 % af de traditionelle søgeresultater, men var kun blandt de første tre links i 4 % af AI-overblikkene.
Wikipedia, der netop har sat sin egen AI-opsummeringsfunktion på pause, dukkede derimod op i 6 % af AI-overblikkene – men kun i 3 % af de klassiske søgeresultater.
Læs også
AI Overviews viste sig endnu mere tilbøjelige til at linke til offentlige .gov-sider: 6 % af AI-overblikkene linkede til disse blandt deres første tre forslag, mens kun 2 % af traditionelle resultater havde .gov-links på første side.
Reddit og nyhedssider dukkede begge op i 5 % af AI Overviews og almindelige søgninger – dog med en undtagelse: Reddit havde 6 % synlighed i klassiske søgeresultater.
Selvom de fleste brugere i analysen havde set AI Overviews, dukkede et AI-sammendrag kun op i 18 % af deres samlede søgninger.
Søgeforespørgsler i form af ‘hvem/hvad/hvornår/hvorfor’-spørgsmål førte til AI-overblik i 60 % af tilfældene, mens sætninger med både navneord og udsagnsord udløste et AI-svar i 36 % af søgningerne.
Google har afvist påstanden om, at AI Overviews sænker antallet af klik videre til websites.
“Undersøgelsen anvender en fejlbehæftet metode og en skæv datasæt-sammensætning, som ikke repræsenterer trafikken i Search. Vi genererer dagligt milliarder af klik til websites og har ikke set noget større fald i den samlede webtrafik,” skrev Google-talskvinde Jennifer Kutz ifølge PC Mag.
Mange udgivere er dog uenige. Wall Street Journal rapporterede i juni, at flere medier – bl.a. Business Insider og Washington Post – har oplevet markante og vedvarende fald i søgetrafik (WSJ’s egen trafik forblev dog stabil).
Ved Googles I/O-udviklerkonference i maj sagde ledere, at AI Overviews har øget brugen af søgning, og nævnte en vækst på 10 % i USA og Indien.
Søgechef Liz Reid sagde i en pressebriefing før konferencen, at klik på AI Overviews fører til ‘højere kvalitet’, da brugerne bruger længere tid på de besøgte websites.
Google har dog ikke offentliggjort flere data som bevis, og Pew oplyste, at deres undersøgelse ikke dækkede, hvor længe brugere blev på siderne efter et klik.
Pews analyse omfattede heller ikke Googles nye ‘AI Mode’-resultater, som er en samtaleorienteret form for AI-søgning. Derfor vil debatten om AI’s indvirkning på søgetrafik sandsynligvis fortsætte, ligesom det er tilfældet for AI i sig selv.