Teslas selvkørende system er godkendt i Danmark, men lanceringsvideoen viser en bil, der bryder loven.
Tesla rullede for nylig sit længe ventede selvkørende system Full Self Driving ud i Danmark til stor begejstring.
Men glæden fik hurtigt et alvorligt knæk, da det kom frem, at Teslaens egne kamerasystemer og software overser stribevis af basale trafikregler i selskabets lanceringsvideo fra København.
Allerede 12 sekunder inde i videoen drejer bilen ned ad en strækning på Vesterbrogade, som Københavns Kommune lukkede permanent for bilister den 1. maj.
Det skriver MereMobil.dk
Fejl på fejl i København
Under turen rundt i hovedstaden når systemet at begå en række alvorlige lovbrud. Bilen kører direkte ind på en cykelsti og drejer ulovligt hen over et tydeligt cykelikon på kørebanen.
Derudover passerer den et “højresving forbudt”-skilt og ignorerer et “indkørsel forbudt”-skilt.
Fejlene er ikke småting. Det er de samme skilte og markeringer, som enhver ny bilist forventes at kende fra den første dag bag rattet.
FDM er bekymret
Hos bilejernes organisation FDM vækker videoen alvorlig bekymring. Politisk chef Torben Lund Kudsk er direkte kritisk over for det, han ser.
“Det sker jo, at bilen overser en meget tydelig skiltning og dermed kører ind et sted, hvor der er indkørsel forbudt for den type køretøjer. Det er ret kritisk,” siger han til Politiken.
Han rejser samtidig spørgsmålet om, hvor meget softwaren ellers risikerer at overse i hverdagen.
Hænderne klar på rattet
FDM anerkender, at selvkørende teknologi på sigt kan blive mere sikker end menneskelige bilister.
Men organisationen er klar i mæglet: den nuværende teknologi har massive begrænsninger, og danske Tesla-ejere skal være ekstremt opmærksomme og konstant parate til at gribe ind.
Tesla selv har valgt ikke at kommentere sagen, selv om TV 2 har forelagt dem den skarpe kritik.
Det efterlader mange spørgsmål åbne, netop som systemet er på vej ud til tusindvis af danske bilister.