Det er noget, der er blevet arbejdet med i flere år, men nu har Tesla truffet en beslutning om at droppe det.
Lige nu læser andre
Ifølge Bloomberg har Tesla besluttet at nedlægge teamet bag Dojo, virksomhedens egenudviklede AI-supercomputer, som gennem flere år har været et af de mest ambitiøse projekter inden for Teslas teknologiske satsninger.
De tilbageværende medarbejdere i Dojo-teamet bliver omplaceret til andre projekter i virksomheden. Beslutningen markerer et stort skift i Teslas strategi for at skaffe computerkraft til sine AI-relaterede initiativer, herunder udviklingen af selvkørende teknologi og den humanoide robot Optimus.
Peter Bannon, lederen af Dojo, forlader samtidig Tesla. Dette sker efter, at omkring 20 medlemmer af Dojo-teamet for nylig har forladt virksomheden for at starte deres egen virksomhed, DensityAI. Det skriver mediet Engadget.
“Det giver ikke mening for Tesla at dele sine ressourcer og skalere to meget forskellige AI-chipdesigns,” skrev Teslas administrerende direktør, Elon Musk, på X som reaktion på Bloomberg-rapporten.
“Tesla AI5, AI6 og efterfølgende chips vil være fremragende til inferens og mindst ret gode til træning. Alt fokus er på det.”
Læs også
Musk henviser til Teslas næste generations AI6-chip, der skal produceres af Samsung efter en aftale til en værdi af 16,5 milliarder dollars. Disse chips skal levere realtidsbaseret beslutningstagning i Teslas køretøjer og robotter.
Lukningen af Dojo betyder i praksis, at Tesla opgiver sin vision om at udvikle en fuldstændig intern træningsarkitektur. I stedet samler virksomheden sin indsats på AI5- og AI6-platformene, der skal dække både træning og inferens.
Selvom Musk mener, at disse chips er ‘ret gode’ til træning, vil Tesla fremover i høj grad være afhængig af eksterne leverandører som NVIDIA til specialiserede træningschips. Tesla bruger allerede milliarder af dollars på denne type hardware. Planen er, at AI5 går i produktion i 2026, mens AI6 kommer derefter.
Ligesom mange andre store teknologivirksomheder satser Teslas forskellige forretningsområder kraftigt på AI. Blandt andet er xAI’s Grok-chatbot nu integreret i Tesla-køretøjer, og virksomheden er i gang med at teste sin kommende Robotaxi-flåde, som dog indtil videre har givet blandede resultater.
Denne omlægning af AI-strategien kan få stor betydning for, hvordan Tesla fremover balancerer sin udvikling mellem intern teknologiudvikling og afhængighed af eksterne leverandører.