Visse fjernsyn fra LG er begyndt at vise reklamer som pauseskærm. Funktionen er blandt andet rapporteret i topmodellen G4, skriver det finske medie Mikrobitti.
Indtil nu er reklamer eller 'anbefalet indhold' blevet vist på startskærmen sammen med andet indhold. Men nu er reklamer ved at dukke op over hele skærmen, når fjernsynet ikke bruges aktivt, hvorfor du kan blive tvunget til at se reklamer i din egen stue.
LG har fremhævet de muligheder, funktionen giver annoncører, da de nu kan få deres produkter vist på husstandens største skærm - selv når fjernsynet ikke er i brug.
Ifølge virksomhedens reklameafdeling betyder den nye funktion, at fjernsynet ikke bare står ubenyttet hen.
"Denne skærmfyldende annonceform udnytter fjernsynets 'inaktive' tid effektivt og øger synligheden af brands," udtalte Chris Weiland, markedsføringschef hos LG Ad Solutions, i en pressemeddelelse.
93 procent af seerne laver samtidig andre ting som at sende beskeder, shoppe online, bruge sociale medier eller spille på deres telefoner, lyder det.
Ifølge FlatpanelsHD vises reklamer for både LG's egne produkter og andre virksomheder. De har også afsløret, at disse såkaldte pauseskærmsreklamer kan slås fra i fjernsynets indstillinger. En anden måde at undgå reklamerne på er simpelthen at undlade at forbinde dit fjernsyn til internettet.
Der er endnu ingen oplysninger om, hvilke markeder funktionen testes på, eller hvornår den vil blive bredere implementeret.
Det er dog vigtigt at nævne, at det også er ganske nemt at undgå dem, da du blot kan slukke for dit fjernsyn. Når det er slukket, så er der ikke nogen risiko for, at der bliver vist reklamer.
Det ændrer dog ikke på det faktum, at det langt fra er alle, der har taget godt imod den nye funktion. Derfor kan det naturligvis betyde, at mange vil blive bedre til at få slukket fjernsynet, når det ikke er i brug.