Forskerne kalder denne funktion for 'automatisk indholdsovervågning', og de skærmbilleder, der tages af skærmens indhold, bruges til målrettet markedsføring. Overvågningen omfatter også optagelse af lydklip.
Undersøgelsen viser, at tv'erne foretager denne overvågning, selv når enheden bruges som skærm til eksempelvis en computer eller spillekonsol.
De billeder og lydfiler, som tv'et optager, sammenlignes med mediedatabanker drevet af kunstig intelligens, der hjælper med at fastslå deres kontekst. På denne baggrund kan målrettet reklame vises til tv-brugeren. Det skriver mediet Tekniikan Maailma.
Forskerne opdagede, at Samsungs fjernsyn tager skærmbilleder hvert halve sekund, mens LG's modeller tager billeder med intervaller på ti millisekunder.
Tv'erne sendte dog ikke data til netværket, hvis der blev brugt tredjepartsapps som streamingtjenester. Data blev dog sendt, når der blev set tv-udsendelser, eller hvis tv'et blev brugt via en HDMI-forbindelse.
Yash Vekaria, medlem af forskergruppen ved University of California, Davis, sagde i et interview med New Scientist, at tv'erne kan optage følsomt materiale uden brugerens viden. Undersøgelsen viste også regionale forskelle i overvågningen. F.eks. sendte tv'erne ikke data under udsendelser i Storbritannien.
Brugerne kan slå overvågningen fra via fjernsynets menuer, men det kræver, at flere indstillinger skal aktiveres eller deaktiveres, forklarer forskerne.
Thorin Klosowski fra Electronic Frontier Foundation, der beskytter privatlivets fred, kritiserer i New Scientist måden, hvorpå denne overvågning udføres.
Han påpeger, at samtykke er skjult i de vilkår, man accepterer ved opsætning af tv'et, som mange ikke læser. Han mener, at der bør informeres klart om denne overvågning, og brugerne bør have mulighed for at afvise den.
Rapporten bemærker, at tredjepartsovervågning på smart-tv'er tidligere er blevet undersøgt, men såkaldt 'andenpartsovervågning', som udføres af selve tv'et, er ikke blevet udforsket i lige så høj grad. Undersøgelsen er offentliggjort på arXiv.