Premium-brugere kommer ikke til at blive berørt af det, men gratis brugere af Spotify ved, hvor mange reklamer der findes på streamingtjenesten.
For at gøre disse reklamer så effektive som muligt, tager virksomheden nu kunstig intelligens i brug - men det er stadig en smule uklart, hvor stor en forskel det egentlig kommer til at have, skriver det hollandske medie Bright.
Spotify introducerer med Gen AI Ads en ny funktion, der gør det muligt for virksomheder at producere komplette reklamer ved hjælp af AI. Det nye værktøj kan bruges uden yderligere omkostninger via streamingtjenestens Ads Manager-platform, så reklamer nemmere, hurtigere og billigere kan udvikles.
Selvom værktøjet kan give fordele for store virksomheder, er det især en gevinst for mindre erhvervsdrivende. På denne måde kan selv virksomheder et begrænset budget producere lydreklamer. Spørgsmålet er bare, om de små virksomheder faktisk får noget ud af det.
Selvom reklamer ofte hurtigt glemmes - eller ligefrem irriterer brugerne - kan de stadig være effektive. Spotifys nye AI-værktøj kan sænke barrieren for at annoncere, men det er endnu uklart, hvordan disse AI-skabte reklamer egentlig kommer til at lyde.
Vil AI betyde, at alle reklamer på Spotify kommer til at lyde ens, eller vil der stadig være følelse og variation i budskabet? Det er bestemt muligt at lade kunstig intelligens overtage tilblivelsen af reklamer for at spare penge, men hvis de skal være så effektive som muligt, kræver det normalt en del arbejde.
Derfor kan det også give anledning til spekulation om, hvorvidt Spotify primært lancerer det nye værktøj for at støtte små virksomheder - eller for at få flere brugere til at opgradere til et Premium-abonnement.
Jo flere irriterende reklamer, desto større frustration blandt brugerne - og desto større villighed til at betale for at slippe for dem.