Apple taber mere end 1 milliard dollars (ca. 6,8 milliarder kroner) om året på sin streamingtjeneste, Apple TV+, ifølge en ny rapport fra The Information. Rapporten afslører, at Apple TV+ er den eneste tjeneste i hele Apples portefølje, der ikke er rentabel for dem.
Virksomheden har brugt omkring 5 milliarder dollars (ca. 34,4 milliarder kroner) om året på indhold siden streamingtjenestens lancering i 2019, men sænkede dette beløb til 4,5 milliarder dollars (ca. 31 milliarder kroner) i 2024.
Apple TV+ er kendt for originale serier som "Severance", "Ted Lasso", "The Morning Show", "Silo" og "Shrinking". Derfor er det også særligt disse serier, der har været med til at trække brugere til, men det har tilsyneladende ikke været nok til at gøre det til en rentabel forretning for Apple.
Selvom Apple TV+ har modtaget mere end 2.500 prisnomineringer og -sejre, har streamingtjenesten haltet bagefter konkurrenter som Netflix, Disney+ og Amazon Prime Video, når det kommer til antallet af abonnenter.
Selvom Apple ikke offentliggør, hvor mange abonnenter streamingtjenesten har, anslås det ifølge rapporten, at Apple TV+ har omkring 45 millioner abonnenter. Til sammenligning fører Netflix hele industrien med hele 301 millioner abonnenter.
Derfor er der ikke nogen tvivl om, at Apple har lang vej til 1.-pladsen på denne liste. Hvor langt de har til at gøre det til en rentabel tjeneste, er dog svært at spå om. Der er nemlig flere faktorer, der kan få betydning for dette.
På trods af, at de taber penge på Apple TV+, er der dog intet, der tyder på, at de er klar til blot at kaste håndklædet i ringen. Derimod bliver de ved med at investere i nyt indhold, hvilket de naturligvis også er nødt til at gøre, hvis de vil blive ved med at tiltrække nye abonnenter til tjenesten.