Trend DK
Forside Streaming Derfor skal du forvente prisstigninger på Spotify oftere i fremtiden

Derfor skal du forvente prisstigninger på Spotify oftere i fremtiden

Spotify,Logo, music player
PJ McDonnell / Shutterstock

Hvis du har et abonnement hos Spotify, ser det ud til, at du må vænne dig flere prisstigninger i fremtiden.

Lige nu læser andre

Spotify har tidligere i år gennemført en prisstigning i blandt andet Danmark. Et individuelt Premium-abonnement er derfor blevet dyrere hver måned, og sådanne prisstigninger kan brugerne godt forvente at se oftere i fremtiden.

Over for Financial Times udtaler Alex Norström, der er direktør og Chief Business Officer hos Spotify, at prisstigninger nu ‘er en del af vores værktøjskasse’.

Han tilføjer dog, at disse prisforhøjelser ikke kommer uden grund. Spotify lover nemlig at indføre nye og forbedrede funktioner som en del af de ekstra omkostninger. Det ændrer dog ikke på, at du som bruger er nødt til at acceptere, at tjenesten bliver dyrere at bruge.

Virksomheden har haft succes med at tiltrække flere brugere det seneste år. I alt har Spotify nu 276 millioner betalende abonnenter, hvilket er en stigning på 12 % i forhold til året før.

Alligevel lykkedes det ikke Spotify at skabe overskud i andet kvartal af 2024. Norström mener dog, at potentialet stadig er stort, og han vurderer, at Spotify realistisk set kan nå op over en milliard abonnenter verden over i fremtiden.

Læs også

Spotify Pro og kommende funktioner

Spotify arbejder aktivt på at tilbyde mere værdi for pengene, så abonnenter får lyst til at blive hængende. Blandt de seneste funktioner er lydbøger, en AI-drevet DJ, samt muligheden for at tilpasse overgangene mellem sange, hvilket mange brugere har efterspurgt.

Derudover er Spotify i fuld gang med at udvikle et nyt, dyrere abonnement med navnet Spotify Pro. Det forventes at indeholde musik i højeste lydkvalitet, og muligvis også fordele som eksklusiv adgang til koncertbilletter, tidlig adgang til udvalgte udgivelser og indhold for såkaldte ‘superfans’.

Men udviklingen har taget længere tid end forventet, lyder det ifølge mediet Bright..

“Vi gør fremskridt, men det tager tid,” udtaler Norström.

Læs også

Det mere eksklusive abonnement blev oprindeligt annonceret helt tilbage i 2021, men er endnu ikke blevet lanceret officielt. Ifølge Spotify handler det om at sikre, at funktionerne lever op til brugernes forventninger og skaber reel merværdi.

Spotify vil altså gerne blive ved med at hæve deres priser i fremtiden – men kun, hvis de samtidig kan levere bedre oplevelser.

Ads by MGDK