Trend DK
Forside Nyheder Twitter kan genopstå som nyt socialt medie – men uden...

Twitter kan genopstå som nyt socialt medie – men uden Elon Musk

Twitter kan genopstå som nyt socialt medie – men uden Elon Musk
Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com

Twitter kan være på vej tilbage, men det bliver uden Tesla-rigmanden Elon Musk.

Lige nu læser andre

Et startup ved navn Operation Bluebird har planer om at lancere det nye Twitter næste år, og de har kun en enkelt forhindring tilbage.

Det sociale medie X har helt opgivet både navn og logo, og derfor kan enhver person juridisk set gøre krav på dem og bruge dem igen. Et nyt socialt medie uden Elon Musk kan derfor blive lanceret i 2026.

Det er netop det, Operation Bluebird – grundlagt af advokaterne Michael Peroff og Stephen Coates, blandt andre – ønsker at opnå. Coates var tidligere juridisk chef hos Twitter, før virksomheden blev købt af Musk.

Operation Bluebird har allerede sendt en ansøgning til det amerikanske patent- og varemærkekontor om at erklære Twitter-navnet og -logoet som ‘forladt’, så de får mulighed for at overtage dem.

“Varemærkerne Twitter og Tweet er blevet fjernet fra X Corp.’s produkter, tjenester og markedsføring, hvilket betyder, at det historiske brand er blevet opgivet uden nogen intention om at genoptage det,” står der i ansøgningen.

Læs også

To advokater har vurderet sagen og bekræfter, at ansøgningen har gode chancer for at blive godkendt – selv hvis Musk beslutter sig for at protestere. Det skriver pplware.

Problemet for Musk er, at X rent teknisk og juridisk faktisk har forladt varemærket. Det er fjernet fra virksomhedens aktiviteter og fra logoet.

Mark Jaffe, advokat inden for intellektuel ejendomsret, har forklaret, at hvis virksomheden har opgivet varemærket, og dens administrerende direktør selv har bekræftet det, ‘så ved jeg ikke, hvordan man kan modbevise argumentet om opgivelse’.

Alt afhænger af Musk

Hvis Operation Bluebird får tildelt Twitter-brandet og det velkendte logo, er deres plan at lancere et nyt socialt medie inden udgangen af næste år, som foreløbigt har navnet Twitter.new. Målet er i bund og grund at genoplive det klassiske Twitter.

“Jeg kan huske, at nogle berømtheder engang reagerede på mit indhold på Twitter under Super Bowl eller andre begivenheder. Og vi vil have den oplevelse tilbage – det offentlige torv, hvor vi alle er forbundet,” siger den tidligere Twitter-rådgiver.

Læs også

Alt afhænger dog af Musk. Han kan vælge helt at ignorere Twitter-navnet og lade det forblive nedlagt, men han kunne lige så godt oprette en hjemmeside med navnet bare for at beholde det. Han er kendt for at være uforudsigelig.

Det anses dog for usandsynligt, at han vil lade varemærket blive taget fra ham, hvis det baner vejen for et nyt socialt medie, der kan konkurrere med X.

Ads by MGDK