Et stort flyselskab er blevet ramt af et datalæk, der har medført, at kundeoplysninger er blevet lækket i massevis.
Lige nu læser andre
Flyselskabet KLM har offentliggjort, at de er blevet ramt af et alvorligt databrud, hvor personlige oplysninger om kunder er blevet kompromitteret.
I en e-mail, som mange kunder har modtaget, oplyser KLM, at en hacker har fået adgang til et system tilhørende en tredjepartsleverandør, som flyselskabet samarbejder med.
Det er via dette system, at hackeren har skaffet sig adgang til blandt andet for- og efternavne, kontaktoplysninger, Flying Blue-medlemsnumre, medlemsniveauer samt emnelinjer fra e-mails sendt til kunderne.
Flere brugere på det hollandske forum Tweakers har bekræftet, at de har modtaget beskeden fra KLM. I e-mailen fremgår det, at flyselskabet har igangsat samarbejde med den berørte tredjepart for at imødegå situationen.
Derudover er der blevet taget skridt for at styrke sikkerheden og forhindre, at lignende læk opstår igen i fremtiden. Databruddet er også blevet anmeldt til den hollandske tilsynsmyndighed for databeskyttelse, Autoriteit Persoonsgegevens.
Læs også
KLM understreger, at følsomme oplysninger såsom kreditkortnumre, pasoplysninger, adgangskoder og bookinginformation ikke er blevet lækket. Det skriver Tweakers.
Dog vurderes det, at de stjålne oplysninger kan misbruges til phishingangreb, hvor hackere udgiver sig for at være en troværdig afsender og dermed forsøger at narre modtagere til at afgive yderligere informationer.
Virksomheden opfordrer derfor alle kunder til at være ekstra opmærksomme – især hvis de modtager beskeder, hvor deres navn eller andre personlige oplysninger benyttes. KLM har ikke ønsket at kommentere yderligere på hændelsen over for mediet Tweakers.
Tirsdag blev en lignende hændelse offentliggjort af smykkekæden Pandora, hvor en hacker via en anden tredjepart fik adgang til kunders navne, e-mailadresser og telefonnumre. Det er endnu uklart, om der er en direkte forbindelse mellem de to datalæk.
Oprindeligt lød det, at lækket kun vedrørte Flying Blue-medlemmer. Det er dog siden blevet klart, at også kunder, der ikke er tilknyttet loyalitetsprogrammet, har modtaget besked om bruddet.