Rigtig mange benytter sig af såkaldte adblockers, men der kan der snart blive sat en stopper for.
Lige nu læser andre
Tyskland forbereder sig på at forbyde såkaldte adblockers. Det er endnu ikke sket, men en afgørelse fra landets højeste domstol kan skabe en præcedens for internetbrugernes frihed og for fremtiden for browserudvidelser.
Det er Mozilla, der står bag den populære browser Firefox, der slår alarm. Tyskland kan som et resultat af dette ende med at slutte sig til Kina i et forbud mod adblockers, skriver pplware.
I årevis har medieudgiveren Axel Springer ført en kamp mod Eyeo, der er virksomheden bag Adblock Plus. At fjerne annoncerne fra Axel Springers hjemmesider er nemlig med til at eliminere indtægterne fra reklamer.
Indtil nu har den store koncern forsøgt at vinde sagen med konkurrencemæssige argumenter, men uden at overbevise de tyske domstole. Gruppen skiftede derefter strategi og påstod krænkelse af ophavsret – men heller ikke det gav succes.
I 2022 besluttede Hamborgs appeldomstol, at Adblock Plus ikke krænkede deres ophavsret, men blot gav internetbrugerne muligheden for at vælge, hvordan deres browser skulle vise en side.
Læs også
Den føderale domstol (BGH) fastslog dog, at appeldomstolens afgørelse ikke var tilstrækkeligt begrundet. Ifølge landets højeste domstol kan man ikke udelukke, at den kode, som browseren genererer, når en webside gengives, er beskyttet af ophavsret. Derfor kan en adblockers handlinger udgøre en krænkelse af denne ret.
Sagen sendes nu tilbage til Hamborgs domstol, som skal genoverveje den ud fra browserens tekniske funktion og Axel Springers argumenter. Det er endnu ikke en sejr for den store koncern, men det åbner i det mindste en dør i deres juridiske kampagne. Og det kan føre til et totalt forbud mod adblockers i Tyskland, advarer Mozilla.
Firefox-skaberen påpeger en ‘fejlslagen logik’, der bringer internetbrugernes frihed i fare. Fonden understreger, at brugerne stoler på browsere og deres udvidelser til at beskytte deres privatliv, forbedre tilgængelighed, blokere påtrængende eller skadeligt indhold og tilpasse deres oplevelse på nettet.
Sagen er dog endnu ikke afsluttet. Det vil tage flere år, før appeldomstolen har færdigbehandlet den – og dertil kan komme yderligere anker. Ikke desto mindre kan dette blive en radikal ændring for tyske internetbrugere og potentielt også sprede sig til resten af Europa på sigt.