I dag er alt det indhold, vi ser på eller præsenteres for på skærme, som regel påvirket af algoritmer, der bestemmer, hvad der kan være interessant for os. Vi ved, at dette sker på sociale medier, men vidste du, at det også sker på dit smart-TV?
Ifølge en ny undersøgelse ledet af Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) i samarbejde med andre institutioner som University College London og University of California i Davis, kan disse enheder ved hjælp af den avancerede funktion til automatisk indholdsgenkendelse (ACR) indsamle brugerdata og sende dem til producenterne.
Systemet analyserer ikke kun, hvad du ser, men også hvordan du interagerer med enheden. ACR-funktionen fungerer på en måde, der minder om Shazam, men er anvendt på det, du ser eller hører på dit fjernsyn, forklarer holdet af forskere.
Patricia Callejo, professor ved UC3M, der er både ekspert i Big Data og forfatter til undersøgelsen, forklarer, at systemet fungerer ved at tage skærmbilleder eller lydoptagelser for at skabe en profil af seeren baseret på deres indholdsvaner.
Den problematiske side ved denne dataindsamling er, at den kan finde sted, selv når brugeren ikke har givet sit eksplicitte samtykke eller ikke er klar over det. Faktisk har forskerne opdaget, at standardindstillingerne aktiverer ACR på de største tv-mærker, der blev testet, herunder Samsung og LG.
"Problemet er, at ikke alle brugere er klar over dette," tilføjer Callejo ifølge mediet Sapo, som betragter dette som bekymrende på grund af manglende gennemsigtighed i de oprindelige indstillinger.
"Desuden ved mange brugere ikke, hvordan man ændrer disse indstillinger, hvilket gør, at enhederne som standard fungerer som mekanismer til at spore deres aktiviteter," afslutter hun.
Derfor er der meget, der tyder på, at du også har en hemmelig spion stående hjemme i stuen. Det kan derfor være en god idé at tjekke indstillingerne for at se, hvorvidt det er tilfældet eller ej.