Når juli begynder, begynder også stormvejret hos Norlys, og ikke det af meteorologisk karakter.
En række prisstigninger på tv-pakker forventes at skabe øget pres på kundeservice, og selskabet forbereder sig på en bølge af henvendelser fra frustrerede abonnenter.
Prisjusteringer rammer bredt
Det er ikke småpenge, der er tale om.
Fra 1. juli vil Norlys’ kunder se deres månedlige regninger stige med op til 18 kroner, afhængigt af hvilken pakke de har.
Eksempelvis hæves prisen på den store tv-pakke fra 839 til 857 kroner, mens de populære streaming-pakker Vælg 4 og Vælg 8 begge stiger med 15 kroner.
Årsagen til stigningerne er en politisk beslutning: Mediedistributører skal fremover betale moms på rettighedsbetalinger til kunstnere, og det mærkes direkte hos forbrugerne. Det skriver B.T.
Stormen kommer med regningen
Selvom Norlys allerede i maj har informeret kunderne om ændringerne, regner selskabet først med reelle reaktioner, når de højere beløb dukker op på juli-regningen.
Det forklarer Jakob Steen, der er direktør for Norlys’ privatkundeforretning:
»Vi forventer, at flertallet af reaktionerne kommer, når kunderne modtager de første regninger, hvor prisstigningen er medregnet.«
Klædt på til travlhed
Derfor har Norlys allerede nu forberedt sit kundeserviceteam på en hektisk periode.
Flere medarbejdere er sat på opgaven, og telefonlinjerne bliver overvåget ekstra nøje fra månedsskiftet.
Med udsigt til en bølge af utilfredshed forsøger selskabet at tage brodden af kritikken med tydelig kommunikation og hurtig hjælp, men det bliver næppe stille på linjen i juli.