Google har som enet af de få virksomheder formået at få sit brandnavn til at indgå i almindelig tale. I mange år har man ikke sagt, at man søger noget på internettet - man 'googler'.
Dette førte endda til, at verbet 'googler' blev optaget i Duden (den østrigske ordbog, red.) i 2004. Derfor er det præcis 20 år siden, at det skete. Det vidner om, at den amerikanske gigant har været en del af folks liv i rigtig mange år.
Hos de yngre generationer mister både Google og det tilhørende verbum dog gradvist betydning. En ny undersøgelse fra Bernstein Research viser, at teenagere og unge voksne i dag hellere 'søger' end 'googler'. Det rapporterer Business Insider.
Gen Z bruger TikTok
Undersøgelsen fokuserede på Generation Z, der er defineret som personer født mellem 1997 og 2012. Ændringen i sprogbrugen følger en ændring i deres adfærd, som ikke kan sidestilles med folk i andre aldersgrupper.
Når unge i denne aldersgruppe søger efter noget på internettet, er Google ikke længere det første valg. I stedet vender denne generation sig oftere mod TikTok.
Når de hører om et nyt produkt fra influencere, søger de heller ikke efter det via Google. I stedet går de direkte til appen eller hjemmesiden for det pågældende brand, forklarede analytikerne.
Problem for Google
For Google kan dette blive et problem. Generation Z bliver en stadig vigtigere målgruppe for virksomheder. At 'googler' tilsyneladende forsvinder fra daglig tale, er ikke en god nyhed for Googles vigtigste produkt.
Hvis de ikke kan formå at holde fast i det unge publikum, kan det ende med at koste dem dyrt. De har spredt sig over mange brancher med tiden, men det ændrer ikke på, at deres søgemaskine fortsat er deres primære forretning.