Et stigende antal falske sms'er og e-mails udgør en trussel mod kunder hos det danske selskab Brobizz.
Selskabet, der blandt andet leverer betalingsløsninger til broer og færger som Øresundsbroen, advarer nu forbrugerne om de falske beskeder, der udgiver sig for at komme fra Brobizz.
Ifølge en advarsel på selskabets hjemmeside sendes disse beskeder for at narre modtagere til at afgive personlige oplysninger eller klikke på skadelige links.
Hvad skal du være opmærksom på?
Brobizz understreger, at kunder kun vil modtage sms'er fra selskabet i forbindelse med direkte kontakt til kundeservice.
Hvis man ikke har været i kontakt med Brobizz, er enhver sms mistænkelig og bør ignoreres.
På samme måde oplyses det, at legitime e-mails fra Brobizz altid vil komme fra følgende adresser:
Enhver e-mail med en anden afsenderadresse bør straks slettes. Det skriver Tv2 Bornholm.
Sådan beskytter du dig
For at undgå at falde i svindlernes fælder opfordrer Brobizz sine kunder til aldrig at klikke på links eller indtaste personlige oplysninger i beskeder, der ikke stammer fra de officielle kanaler.
Skulle man modtage mistænkelige beskeder, anbefales det at kontakte Brobizz direkte for at afklare situationen.
En påmindelse om cybersikkerhed
Denne advarsel er endnu en påmindelse om vigtigheden af at være opmærksom på svindelmetoder, der bliver stadig mere sofistikerede.
Ved at kende de officielle kommunikationskanaler kan man minimere risikoen for at blive offer for phishing-angreb.