Foldbare telefoner har siden deres debut i 2019 kæmpet for at blive en mainstream succes.
Selvom flere producenter har forsøgt at bringe de nye enheder til markedet, er det store gennembrud endnu ikke sket.
Den første kommercielle foldbare telefon, Samsung Galaxy Fold, var plaget af kvalitetsproblemer, hvilket satte en stopper for en lovende start.
Selvom de nyere Z Fold-modeller har forbedret kvaliteten markant, ser det ikke ud til at have ændret mobilkøbernes holdning til de foldbare enheder.
Salgstal afslører manglende interesse
Producenterne af foldbare telefoner er forsigtige med at offentliggøre præcise salgstal, men et læk fra en kendt leaker, "Revegnus / Tech-Reve," antyder, at Samsung Galaxy Z Fold5 har solgt omkring 1,25 millioner enheder globalt, mens forgængeren Z Fold4 solgte 1,35 millioner enheder.
Tallene er blevet rapporteret af Android Authority, men er endnu ikke bekræftet af Samsung eller andre officielle kilder.
En niche på det store marked
Ifølge analysefirmaet IDC vil det globale marked for foldbare telefoner nå 25 millioner enheder i 2024, en stigning på 37,6 procent fra 18,1 millioner enheder i 2023.
Selvom væksten er markant, udgør foldbare telefoner stadig kun en lille del af det samlede smartphone-marked.
IDC forventer, at det samlede antal solgte smartphones vil nå 1,21 milliarder enheder i 2024, en stigning på 4,0 procent fra 1,16 milliarder enheder i 2023.
Det betyder, at foldbare telefoner stadig kun vil udgøre omkring 2,07 procent af det globale smartphonesalg i 2024, op fra 1,56 procent i 2023.
Trods den stigende interesse for foldbare enheder er der stadig lang vej igen, før de bliver et almindeligt valg for forbrugerne.