BREAKING: Stort dansk teleselskab hacket - Over 240.000 kunder ramt

Christian Pedersen

4 uger siden

|

27/06/2024
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Er det dit teleselskab, der er blevet hacket? Over 240.000 kunder er allerede ramt.

Mest læste i dag

Teleselskabet Oister er i centrum af en alvorlig datasikkerhedsskandale. Det skriver Ekstra Bladet.

Selskabet har netop erkendt, at hemmelige adresser og telefonnumre for over 240.000 kunder har været offentligt tilgængelige på 118.dk i næsten en uge.

Fejlen opstod under en IT-opgradering og blev først opdaget efter seks dage.

Hemmelige oplysninger delt ved en fejl

Fejlen medførte, at kunder med hemmelig adresse og skjult telefonnummer fik deres oplysninger lagt ud på 118.dk.

Disse oplysninger blev tilgængelige for offentligheden ved en fejl i fredags og blev først fjernet i går.

Oister modtog flere kundehenvendelser, som gjorde dem opmærksomme på problemet.

Alvorlige konsekvenser for de berørte kunder

Datalækket kan få alvorlige konsekvenser for de berørte kunder.

Mange vælger at holde deres oplysninger hemmelige af sikkerhedsmæssige årsager, og det kan være yderst alvorligt, hvis disse oplysninger bliver offentligt tilgængelige.

Oister vurderer, at cirka 246.000 kunder med hemmelig adresse eller skjult mobilnummer er blevet ramt af fejlen.

Selskabet har reageret hurtigt og har allerede skjult de berørte data igen.

Selskabets reaktion og nye foranstaltninger

Direktør for Oister, Anthony Lim, udtaler i en pressemeddelelse:

"Oister ser på denne sag med den største alvor og beklager meget over for de berørte kunder. Vores førsteprioritet har selvfølgelig været at skjule de berørte data på ny, hvilket er løst.

Vi har desuden skærpet vores procedurer og implementeret nye foranstaltninger, der skal sikre, at en lignende situation ikke opstår igen.

Alle kunder er blevet orienteret, og hændelsen er indberettet til relevante myndigheder."

Hjælp og kompensation til de berørte

Som kompensation tilbyder Oister nu, at kunderne kan få et nyt skjult nummer gratis.

Der er også oprettet en hotline på telefon 70 31 30 74, som er åben frem til klokken 19.00 i dag for dem, der har akut brug for hjælp.

For at forhindre lignende hændelser i fremtiden har Oister skærpet deres interne kvalitetssikring af adresse- og nummeroplysninger.

Dette skridt er taget for at sikre, at en sådan situation ikke gentager sig.

Denne hændelse understreger vigtigheden af datasikkerhed og de potentielle risici, som følger med it-opgraderinger.

Oister arbejder nu intensivt på at genoprette tilliden hos deres kunder.