Trend DK
Forside Gaming Switch 2-lancering har været en skuffelse: Spilsalg er langt under...

Switch 2-lancering har været en skuffelse: Spilsalg er langt under forventningerne

Nintendo Switch 2
YouTube / Nintendo

Lanceringen af Switch 2 har været en stor skuffelse for flere spiludgivere, da deres spilsalg har været svigtende.

Lige nu læser andre

Udgivelsen af Nintendo Switch 2 har været en skuffelse for mange spiludgivere, rapporterer flere kilder tæt på industrien. Selvom selve konsollen er blevet revet væk fra hylderne, har det ikke smittet af på spilsalget.

Switch 2, der udkom tidligere i denne måned, blev hurtigt en stor succes med imponerende hardware-salgstal. Men ifølge spilbranchens aktører halter salget af spil markant bagefter – især når det gælder tredjepartsudgivelser.

En rapport fra det anerkendte medie The Game Business afslører, at størstedelen af spil fra tredjepartsudviklere ikke har solgt i nærheden af de forventede tal på Switch 2-platformen. Det har skabt stor bekymring.

Faktisk nævner rapporten, at kun ét spil – Cyberpunk 2077 – har opnået de forventede salgstal på den nye konsol. For resten ligger salget markant under selv de mest konservative forudsigelser fra distributører.

Læs også

En udgiver beskrev, at deres spilsalg på Switch 2 havde undergået ‘selv de laveste forventninger’. Det skaber bekymring for spiludviklere, der har investeret stort i at porte eller udvikle spil til platformen.

I USA viste data fra konsollens lanceringsuge, at hele 62 procent af de fysiske spil, der blev solgt, var Nintendos egne titler. Denne andel udelukker endda Mario Kart World, som blev solgt sammen med konsollen.

Hvis man tæller Mario Kart World-pakkerne med, ville Nintendos andel af spilsalget sandsynligvis være endnu højere. Den stærke dominans understreger, at tredjepartsudviklere har haft svært ved at konkurrere i Switch 2-økosystemet.

I Storbritannien var billedet endnu tydeligere. Her udgjorde Nintendos egne spil hele 86 procent af spilsalget, når man inkluderer Mario Kart World. Også her var Cyberpunk 2077 den bedst sælgende tredjepartstitel.

Det rejser spørgsmålet: Er Switch 2 blevet en platform primært for Nintendos egne spil? Flere udgivere overvejer nu, om platformen i længden vil være rentabel for dem.

Flere analytikere mener, at det vil tage tid for tredjepartsudviklere at finde fodfæste. Mange forventer også, at næste bølge af spil – udviklet specifikt til Switch 2 – kan ændre billedet i fremtiden.

Indtil videre må tredjepartsudviklere dog sande, at selv en populær konsol ikke automatisk betyder succes for alle. Nintendos spil trækker stadig langt de fleste kunder, mens resten kæmper for at finde deres publikum.

Læs også