Det ser ikke ud til, at det har været et mål for Sony at fikse dette problem. Hvis det har, så er det i hvert fald ikke noget, som de har gjort noget ud af at skrive ind i deres patch-notes.
Ifølge brugere på Reddit og en bekræftelse fra Sony til Digital Foundry, var problemet relateret til VRR-funktionen (Variable Refresh Rate), som påvirkede spil med 120 Hz og variable billedhastigheder.
Spil som The Last of Us Part I og II, Kingdom Come: Deliverance II og Diablo 4 oplevede tidligere ujævn afvikling af billeder - også i titler uden native 120 Hz-understøttelse - da de var afhængige af VRR-teknologi for at forbedre den visuelle oplevelse
Selv Elden Ring, der tidligere havde problemer med stutter efter ca. 20 minutters spil, kører nu uden disse forstyrrelser. Problemet opstod særligt i VRR-området mellem 48 og 60 Hz, og rettelsen forbedrer nu stabiliteten markant i flere spil.
Selvom denne rettelse ikke er nævnt i Sonys officielle ændringslog, løser den en langvarig begrænsning, som tidligere har stillet PS5 dårligere i forhold til konkurrenterne - især Xbox Series X/S, som har haft en mere stabil VRR-ydeevne. Det skriver mediet Eurogamer.
Udover denne tekniske forbedring indeholder opdateringen kun mindre ændringer i brugerfladen og meddelelserne.
Den seneste større opdatering med nye funktioner kom i april og introducerede blandt andet det klassiske PlayStation-tema i anledning af deres 30-års jubilæum samt funktionen Audio Focus, som gør det lettere at skelne mellem stemmer og baggrundslyde under spil.
Har du haft en del problemer med VRR på din PlayStation 5, så er det naturligvis en god idé at få installeret den nye opdatering med det samme. Alt tyder nemlig på, at den vil være i stand til at løse problemet med VRR.