Efter lang tid med rygter er det nu officielt: Sony lancerer PlayStation 5 Pro den 7. november 2024 til en pris på 799 euro. Det svarer til næsten 6.000 kroner, men den officielle danske pris kan vise sig at være højere.
Firmaet følger en lignende strategi som med PS4 Pro. Den nye PS5 Pro forbedrer primært grafikprocessoren med flere kerner og nye funktioner. En helt ny AI-enhed til AI-opskalering, PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), introduceres. Den er bedst sammenlignelig med Nvidias Deep Learning Super Sampling (DLSS).
Sony har i denne forbindelse udtalt sig om 'The Big Three': større GPU, avanceret raytracing og AI-opskalering. Det skriver det tyske medie Heise.
Sony nævner ingen specifikationer i annonceringen, men flere informationer stemmer overens med tidligere lækager fra troværdige kilder. Her er en opsummering af de hidtidige oplysninger.
GPU'en i PS5 Pro vokser fra 2304 til 3840 shader-kerner sammenlignet med den nuværende PS5 (Slim) med en blanding af RDNA 3 (Radeon RX 7000) og RDNA 4 (kommende Radeon RX 8000). Dette medfører cacheforbedringer og optimeringer af 3D-beregninger. Særligt kommer raytracing-effekter til at køre mere effektivt.
Flere TFlops på papiret
Hvis PS5 Pro kan opretholde sin maksimale GPU-frekvens, skal grafikenheden kunne levere 18,1 teraflops. Der har også været rygter om 36 teraflops, men dette tal er teoretisk og kan kun opnås under specifikke omstændigheder.
De såkaldte dual-issue-kerner fra RDNA 3 fordobler deres regnekapacitet, når to identiske operationer udføres samtidigt.
Dette sker dog ikke altid, hvorfor Sony forventer, at billedhastigheden kan stige med op til 45 procent. Hardwarekrævende raytracing-effekter estimeres at kunne køre to til tre gange hurtigere.
For at sikre, at den hurtigere GPU ikke bliver begrænset af hukommelseshastigheden, bruger Sony hurtigere GDDR6-komponenter. Ifølge Heise er det sandsynligvis med 18 i stedet for 14 gigabit per sekund og pin. Den samlede overførselshastighed stiger derfor fra 448 til 576 GB/s.
CPU-kernerne forbliver baseret på Zen 2-arkitekturen, hvilket er svarende til Ryzen 3000-processorerne. Dette er ikke problematisk, da GPU'en er den primære begrænsning i de fleste konsoller. En mindre boost forventes dog med en øget frekvens på op til 350 MHz. Det vides ikke, hvilken fremstillingsproces den nye processor vil anvende.
Spilopdateringer og Game Boost til tusindvis af spil
Mange spil vil modtage PS5 Pro-opdateringer, der skal forbedre grafikken. Sony nævner specifikt: Alan Wake 2, Assassin's Creed: Shadows, Demon's Souls, Dragon's Dogma 2, Final Fantasy 7 Rebirth, Gran Turismo 7, Hogwarts Legacy, Horizon Forbidden West, Marvel's Spider-Man 2, Ratchet & Clank: Rift Apart, The Crew Motorfest, The First Descendant, og The Last of Us Part II Remastered.
Spil uden PS5 Pro-opdatering forventes også at kunne køre mere flydende med den hurtigere hardware. Sony kalder dette 'PS5 Pro Game Boost'.
Salget begynder 7. november
Salget af PS5 Pro begynder den 7. november. I Europa koster konsollen 800 euro (ca. 6.000 kr.), hvilket gør den næsten dobbelt så dyr som den nuværende PlayStation 5 ved lancering.
Ud over en hurtigere processor leveres den med en 2-TB PCI-Express SSD i stedet for 825 GB. Sony inkluderer også en DualSense-controller og Astro's Playroom. Et UHD Blu-ray-drev er ikke standard, men kan tilføjes som på PS5 Slim.