Volkswagen er tæt på at indgå en aftale, der kan vende op og ned på elbilproduktionen i Europa.
Den tyske bilkoncern er i konkrete forhandlinger med den kinesiske elbilproducent Chery om at stille to af sine tyske fabrikker til rådighed for produktion af kinesiske elbiler – fabriksanlæg, som Volkswagen ellers havde planer om at lukke.
Chery går efter lokal produktion
Chery, Kinas fjerdestørste bilproducent, har længe haft øje på det europæiske marked.
Med planerne om at introducere det nye elbilmærke Lepas i Europa søger selskabet nu lokal produktionskapacitet for at mindske afhængigheden af import.
Lepas-positioneringen som premium gør det ekstra vigtigt at signalere europæisk kvalitet og nærhed.
Ifølge kilder tæt på forhandlingerne handler det om mere end bare produktion.
Det er endnu uvist, om Chery vil købe fabrikkerne eller leje sig ind på Volkswagens eksisterende linjer, men ambitionen er klar: Bygge elbiler i Europa – til europæere. Det skriver Mobilsiden.
Fordele på begge sider
Et samarbejde vil give Chery adgang til det europæiske marked med færre toldbarrierer og større tilpasning til lokale regulativer.
Volkswagen kan omvendt udnytte inaktive anlæg og samtidig styrke båndene til det voksende kinesiske elbilmarked.
“Det er ikke længere nok bare at producere gode elbiler – man skal også producere dem rigtigt og det rigtige sted,” lyder det fra en brancheanalytiker med indsigt i udviklingen.
Hvis aftalen bliver en realitet, kan det markere begyndelsen på en ny æra i europæisk bilproduktion, hvor grænserne mellem øst og vest bliver mere flydende.