Volkswagen har netop lanceret 3 nye elbiler.
Lige nu læser andre
Volkswagen opruster i kampen om det kinesiske bilmarked.
Med tre nye elbilkonceptmodeller satser den tyske bilgigant på et markant comeback i verdens største bilnation, hvor kinesiske producenter i øjeblikket sidder tungt på markedet.
På biludstillingen Auto Shanghai, der løber af stablen fra 23. april til 2. maj, løfter Volkswagen sløret for tre elbiler udviklet i samarbejde med lokale partnere.
Alle modeller er skabt som led i strategien “I Kina, for Kina”, hvor bilerne designes specifikt til kinesiske bilkøbere. Det skriver Mobilsiden.
Læs også
Tre nye bud på fremtidens elbil
De kommende modeller tæller en elektrisk notchback fra FAW-Volkswagen, en SUV med “range extender”-teknologi fra SAIC Volkswagen og en ren el-SUV fra Volkswagen Anhui.
Sidstnævnte skal blive flagskibet i Volkswagens fremtidige elportefølje i regionen.
Takket være nye produktionsmetoder er udviklingstiden for elbiler i Kina blevet reduceret med over 30 %.
Det betyder hurtigere lanceringer og større fleksibilitet i forhold til markedsudviklingen.
Skal vende faldende salg
Volkswagen kæmper aktuelt med vigende salgstal i Kina.
I første kvartal af 2025 faldt salget med 7,1 %, samtidig med at konkurrencen fra lokale mærker som BYD og Nio intensiveres.
Koncernen har dog ambitioner om igen at blive det største udenlandske bilmærke i Kina.
Ifølge Volkswagen skal der lanceres over 20 nye elmodeller i Kina inden 2027.
Men prisen bliver afgørende.
Den kinesiske elbilbranche er midt i en voldsom priskrig, og kun de mest konkurrencedygtige vil overleve.
Volkswagen satser på, at lokalt tilpassede modeller og hurtigere udviklingscyklusser vil sikre dem en stærkere position på fremtidens elbilmarked.