Volkswagen opruster i kampen om det kinesiske bilmarked.
Med tre nye elbilkonceptmodeller satser den tyske bilgigant på et markant comeback i verdens største bilnation, hvor kinesiske producenter i øjeblikket sidder tungt på markedet.
På biludstillingen Auto Shanghai, der løber af stablen fra 23. april til 2. maj, løfter Volkswagen sløret for tre elbiler udviklet i samarbejde med lokale partnere.
Alle modeller er skabt som led i strategien “I Kina, for Kina”, hvor bilerne designes specifikt til kinesiske bilkøbere. Det skriver Mobilsiden.
Tre nye bud på fremtidens elbil
De kommende modeller tæller en elektrisk notchback fra FAW-Volkswagen, en SUV med “range extender”-teknologi fra SAIC Volkswagen og en ren el-SUV fra Volkswagen Anhui.
Sidstnævnte skal blive flagskibet i Volkswagens fremtidige elportefølje i regionen.
Takket være nye produktionsmetoder er udviklingstiden for elbiler i Kina blevet reduceret med over 30 %.
Det betyder hurtigere lanceringer og større fleksibilitet i forhold til markedsudviklingen.
Skal vende faldende salg
Volkswagen kæmper aktuelt med vigende salgstal i Kina.
I første kvartal af 2025 faldt salget med 7,1 %, samtidig med at konkurrencen fra lokale mærker som BYD og Nio intensiveres.
Koncernen har dog ambitioner om igen at blive det største udenlandske bilmærke i Kina.
Ifølge Volkswagen skal der lanceres over 20 nye elmodeller i Kina inden 2027.
Men prisen bliver afgørende.
Den kinesiske elbilbranche er midt i en voldsom priskrig, og kun de mest konkurrencedygtige vil overleve.
Volkswagen satser på, at lokalt tilpassede modeller og hurtigere udviklingscyklusser vil sikre dem en stærkere position på fremtidens elbilmarked.