Når man overvejer at skifte til en elbil, opstår der ofte bekymringer om batteriets holdbarhed.
En ny undersøgelse fra tyske P3 Group kaster lys over, hvor hurtigt elbilbatterier mister kapacitet – og resultaterne er mere opmuntrende, end mange måske tror.
Batteriets første år: Hurtigt fald i ydeevne
Undersøgelsen afslører, at elbilbatterier oplever det største kapacitetstab i begyndelsen.
Inden for de første 30.000 kilometer falder batteriets tilstand, også kaldet State of Health (SoH), fra 100 til omkring 95 procent.
Herefter sker forringelsen langt langsommere.
Ved 100.000 kilometer ligger den gennemsnitlige SoH på omkring 90 procent, og mellem 200.000 og 300.000 kilometer er tabet minimal.
Selv ved slutningen af den typiske batterigaranti – otte år eller 160.000 kilometer – bevarer batteriet i gennemsnit tæt på 87 procent af sin oprindelige kapacitet. Det skriver Mobilsiden.
Lang levetid trods intensiv brug
Dataene fra undersøgelsen, der inkluderede over 7.000 køretøjer, viste, at batterier på tværs af forskellige producenter og brugsprofiler præsterer bedre end mange forventer.
Selv efter mange års brug fortsætter de fleste batterier med at levere god ydeevne.
For biler med over 200.000 kørte kilometer er der dog færre data tilgængelige, hvilket begrænser mulighederne for at drage konklusioner om yderst høje kilometertal.
Hvad sker der, når batteriet er slidt?
For at imødekomme bekymringer tilbyder bilproducenter garantier, der typisk dækker op til otte år eller 160.000 kilometer med en minimumskapacitet på 70 til 80 procent.
Efter garantien kan der dog forventes et større værditab, især når kapaciteten begynder at falde markant.
Overvej leasing for at undgå bekymringer
Privatleasing kan være en oplagt løsning for dem, der ikke ønsker at bekymre sig om kapacitetstab og vedligeholdelse.
Ved leasing undgår man både risikoen ved slitage og usikkerheden omkring gensalgsværdien, samtidig med at det er lettere at skifte til en nyere model.