Den tidligere direktør har et lidt andet syn på elbiler, end mange andre har.
Lige nu læser andre
Elbiler bliver af mange anset for at være løsningen på klimaproblemet.
De har ingen udstødning og forurener dermed ikke i det daglige. Derudover kan de elektriske køretøjet oplades med sol- eller vindenergi, som kan udnyttes indtil den dag, jorden går under.
Ifølge den tidligere Toyota-direktør Akio Toyoda er virkeligheden langt mere nuanceret.
Han har tidligere udtalt, at man skal passe på med at gøre elbiler til noget, de ikke er.
Den tidligere direktør påpeger, at når man ser på hele bilens livscyklus – fra batteriproduktion og strømforbrug til bortskaffelse – kan en elbil have samme miljøomkostning som tre hybridbiler.
Læs også
Særligt batteriproduktionen kræver enorme ressourcer. Udvinding af metaller som lithium, kobolt og nikkel er både energitungt og forbundet med store CO₂-konsekvenser.
Spørger man Akio Toyoda, bliver problemet forstærket af, at elbiler mange steder lades med strøm, der ikke stammer fra vedvarende energikilder, men kul og gas.
Hybridbilen
Toyota har solgt omkring 27 millioner hybridbiler på verdensplan.
Ifølge Akio Toyoda giver mellemvejen mellem el- og fossilbiler mening, fordi den udnytter eksisterende infrastruktur og reducerer udledninger her og nu.
Han mener ikke at elbiler skal skrottes helt, men at overgangen er gået for hurtigt.
Læs også
I lande, hvor strømmen stadig kommer fra fossile kilder, kan hybrider være en bedre løsning på kort sigt, mener den tidligere direktør.
Toyotas strategi
Akio Toyodas udtalelser bliver ikke modtaget lige pænt fra alle fronter.
Flere livscyklusanalyser viser, at elbiler – trods det større klimaaftryk i produktionen – over tid udleder langt mindre CO₂ end både benzin- og hybridbiler.
Ifølge en analyse, som norske Teksiden har kastet lys over, har en elbil betalt sin ‘klimagæld’, når den har kørt mellem 30.000 og 45.000 kørte kilometer.
Debatten om fremtidens biler er kun lige begyndt.
Læs også
Mens nogle ser elbilen som den eneste vej frem, minder Akio Toyoda om, at vejen mod en grønnere verden næppe er ens for alle.