Tesla taber terræn: Her er de ikke længere øverst på listen

Nicolai Busekist

7 uger siden

|

22/10/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tesla er ikke længere på førstepladsen blandt de mest populære elbiler i Tyskland. Hvem der har overhalet den amerikanske bilproducent, kan du se her.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Ifølge en analyse af de aktuelle registreringstal fra Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), som konsulentfirmaet EY har udført og som avisen Welt har adgang til, har BMW, Mercedes-Benz og Volkswagen siden årets begyndelse erobret mere end halvdelen af det tyske marked for elbiler.

Bilmærker med kinesiske ejere har i år kun opnået en markedsandel på 11 procent. Især bemærkelsesværdigt er det, at modellen Skoda Enyaq iV fra VW-koncernen nu er den mest solgte elbil og har overhalet den tidligere topscorer Tesla Model Y.

Med den nye elbilmodel VW ID.7 har endnu en model fra VW-koncernen i det forgangne kvartal opnået en tredjeplads blandt de mest solgte modeller. I den samlede vurdering af mærket Volkswagen ligger Tesla nu på 2.-plads, trods en god start på året.

I tredje kvartal formåede de tyske producenter øge deres markedsandel til 57 procent, mens andelen af kinesiske mærker faldt med seks procentpoint til otte procent.

"Den kinesiske fremmarch ser ud til at være midlertidigt stoppet," udtaler en talsmand for EY til Welt. Du kan se en liste over de mest populære modeller på det tyske marked her:

  1. Skoda Enyaq iV (6.973 nyregistreringer)  

  2. Tesla Model Y (6.950 nyregistreringer)  

  3. VW ID.7 (5.272 nyregistreringer)  

  4. Seat Born (4.697 nyregistreringer)  

  5. VW ID.4, ID. 5 (4.066 nyregistreringer)  

  6. Mini Cooper SE (3.674 nyregistreringer)  

  7. BMW iX1 (3.441 nyregistreringer)  

  8. Audi Q4 E (3.302 nyregistreringer)  

  9. Fiat 500e (3.290 nyregistreringer)  

  10. VW ID.3 (3.012 nyregistreringer)

Den 1. november træder de nye EU-toldsatser på elbiler fra Kina i kraft. Dette kan forværre situationen yderligere. Samtidig tilbyder mange producenter diverse rabatter og kampagner for at opfylde de nødvendige elbilkvoter for næste år og undgå bøder fra EU.

Ifølge Constantin Gall, leder af mobilitet hos EY, har markedet for elbiler i Tyskland i øjeblikket kun en 'nichetilværelse'. Antallet af solgte elbiler er langt fra de forudsagte tal, som er nødvendige for at sikre både producenter og underleverandører rentable margener og for at sikre den nødvendige udnyttelse af ladeinfrastrukturen.

Nyregistreringerne af elbiler er faldet med 45 procent de sidste tre måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Siden årets begyndelse er der ifølge KBA blevet registreret 276.390 rene elbiler - et fald på 29 procent sammenlignet med året før.