En banebrydende batteriteknologi har set dagens lys på Paris Motor Show, hvor Prologium præsenterede deres nye lithium-ceramic batteri (LCB).
Teknologien lover hurtigere opladning og lettere batterier, som kan revolutionere fremtidens elbiler.
Hurtig opladning og lavere vægt
Prologiums LCB-batterier er baseret på en silicium-anode, der øger energitætheden betydeligt.
Hvor traditionelle lithium-ion batterier når op på 275 Wh/kg, kan LCB-batterier levere op til 355 Wh/kg.
Resultatet er lettere batterier med samme rækkevidde – eller længere rækkevidde uden ekstra vægt.
Med denne teknologi kan vægten af batterier reduceres med 300 kilo og kapaciteten skæres ned med 33 procent uden at gå på kompromis med rækkevidden.
Prologium demonstrerede, at et 55 kWh LCB-batteri kan erstatte et traditionelt 83 kWh batteri og stadig yde på samme niveau. Det skriver Inputmag.
Opladning på få minutter
Den største forbedring ligger dog i opladningstiden.
Ifølge tests foretaget af det uafhængige TÜV Rheinland kan LCB-batteriet oplades fra 5 til 80 procent på blot otte og et halvt minut.
Dette svarer til, at 300 kilometers rækkevidde kan fyldes på fem minutter – en forbedring, der kan ændre måden, vi bruger elbiler på.
Udfordringer og løsninger
Selvom flere producenter forsøger at skifte grafit ud med silicium i batterianoderne for at øge energitætheden, er udfordringen med silicium kendt: Materialet svulmer ved opladning og mister hurtigt sin holdbarhed.
Hvordan Prologium har overvundet dette problem, er endnu ikke afsløret.
Prologiums nye teknologi kan være en milepæl i udviklingen af elbiler, men markedet venter stadig spændt på det første solid-state batteri. Indtil da peger LCB-teknologien mod en lysere og hurtigere opladningsfremtid.