For første gang i otte år måtte Tesla overlade førstepladsen i Swedish Electric Car Championship (SECC) til en konkurrent.
Halvdelen af de i alt 18 deltagere havde ellers valgt at køre i en model fra Tesla, men det var ikke nok til at fastholde deres dominans.
Her er den nye vinder.
En ny vinder
Løbet, som startede i Ystad i det sydligste Sverige og sluttede i Haparanda på grænsen til Finland, dækkede en distance på 1.600 kilometer.
Målet var at komme først i mål, samtidig med at følge færdselsregler og hastighedsgrænser.
Denne udfordring sætter både elbilerne og bilisternes planlægningsevner på prøve, især hvad angår ladestop.
Den første bil krydsede målstregen efter 18 timer og seks minutter tidligt tirsdag morgen.
Det markerede ikke alene en ny rekordtid, men også første gang at SECC ikke blev vundet af en Tesla.
Dette resultat viser, hvor stærk konkurrencen blandt elbiler er blevet med hensyn til effektivitet og ladeinfrastruktur.
Vinderen
Edvin Johansson, som kørte i en Nio ET5, blev årets vinder. Det skriver Inputmag.
Nio ET5 har den unikke egenskab, at den både kan lade op og skifte batteri, hvilket Johansson udnyttede to steder på ruten.
Denne kombination gav ham et tidsforspring, som holdt hele vejen til målstregen i Haparanda.
Resultaterne
Her er de top fire placeringer fra årets SECC:
Edvin Johansson - Nio ET5 - 18:06
Joel Bergström - Polestar 2 MY2024 - 18:23 (+17 min.)
Niklas Zetterling - Tesla Model 3 Long Range (2020) - 18:31 (+25 min.)
Joacim Eriksson - Tesla Model 3 Long Range (2021) - 18:52 (+46 min.)
Deltagere
Her er en liste over de 18 biler, der deltog i årets SECC:
BMW i4 M50 (2023) – Fredrik Andersson
BMW i4 M50 (2024) – Per Bengtson
Hyundai Ioniq 5 AWD (2022) – Henric Österlindh
Kia EV6 – Richard Österlindh
Nio ET5 – Edvin Jacobsson
Polestar 2 LRDM (2024) – Joel Bergström
Porsche Taycan 4S+ – Arrien van de Keerke
Skoda Enyaq 85x (2024) – Martin Bernandersson
Tesla Model 3 LR (2021) – Tomas Bergström
Tesla Model 3 LR (2021) – Joacim Eriksson
Tesla Model 3 LR (2020) – Niklas Zetterling
Tesla Model 3 Performance (2023) – Leo Wilson
Tesla Model X KR (2019) – Robin Johansson
Tesla Model S 90D (2017) – Jens Lindqvist
Tesla Model S (2014) – Sven Svederberg
Tesla Model Y Performance (2023) – Christer Olsson
Tesla Model Y – Mikael Robertsson
Volkswagen ID.7 Pro (2024) – Fredrik Ahlgren
SECC 2024 har vist, at konkurrencen blandt elbiler er hårdere end nogensinde, og at Tesla ikke længere er den uovervindelige konge af elektriske køretøjer.