Tesla havner nok snart i problemer.
Lige nu læser andre
Tesla har i årevis været synonym med innovation og teknologisk overlegenhed.
Men med sin seneste strategiændring i Kina sender selskabet nu et signal, som mange betragter som foruroligende: Tesla er begyndt at følge strømmen frem for at sætte den.
Model Y vokser, men visionen svinder
Det nye Model Y L er designet specifikt til det kinesiske marked og har fået ekstra længde, højde og en tredje sæderække.
Dimensionerne er markant ændret:
Læs også
- Længde: 4,98 meter (19 cm længere end standardmodellen)
- Højde: 1,67 meter (5 cm højere)
- Akselafstand: 3,04 meter (15 cm længere)
Karrosseriet er tilpasset med en fladere taglinje og bedre plads i bageste række.
Det lyder umiddelbart som en praktisk opgradering, men det ligner også noget, konkurrenterne har gjort i årevis. Det skriver mediet Electrive.
Tesla følger i andres fodspor
Længere versioner til det kinesiske marked er ikke noget nyt.
VW, BMW og flere kinesiske elbilmærker har gjort det længe.
At Tesla nu tager samme rute, viser ifølge kritikere, at mærket har mistet sin unikke position.
“Tesla begynder at ligne en almindelig bilproducent, snarere end en teknologivirksomhed med vision,” lyder det fra flere branchekommentatorer.
Model 3 får også nyt, men ikke nyt nok
Samtidig lancerer Tesla en ny variant af Model 3 i Kina.
Dog er det stort set identisk med versioner, der allerede findes på andre markeder.
Mens konkurrenterne rykker frem, kæmper Tesla med faldende salgstal.
Det nye Model Y L kan blive en nødvendighed i Kina, men risikerer at skade Teslas globale image.
En bil, der teknisk set gør alt rigtigt, men strategisk set måske gør det modsatte.