Dette havde ingen regnet med.
Lige nu læser andre
To journalister satte sig for at teste, om elbiler reelt kan matche traditionelle biler på lange køreture.
Målet var ambitiøst: 2500 kilometer fra Berlin til Madrid i to Tesla Long Range-modeller.
Rejsen bød på en række erkendelser, og en overraskelse, der udfordrer den gængse fortælling om elbilens økonomi.
Elbilens pauser blev til styrker
Undervejs blev der ladet op cirka hver 250. kilometer.
Læs også
Det passede fint med behovet for en pause, og Supercharger-netværket fungerede uden problemer. Det skriver Xataka.
Flere gange stod bilerne klar, før kaffen var drukket færdig.
- Hurtige ladestop
- Komfortable pauser
- Effektiv rejseplanlægning
Journalisterne konkluderede, at opladningstiden i praksis ikke føltes som en hindring, men totalrejsetiden var stadig lidt længere end med en dieselbil.
Diesel vandt regnestykket
Det overraskende øjeblik opstod, da turens samlede omkostninger blev opgjort.
På tværs af landegrænser og energipriser viste beregningen, at en tilsvarende dieselbil ville have været cirka 400 kroner billigere på samme strækning.
Grunden? Dyre hurtigladere og prisforskelle på strøm i Europa.
Et valg med nuancer
Det endelige billede er ikke sort-hvidt.
Brug af billigere ladestationer og lavere vedligeholdelse kan hurtigt tippe balancen til elbilens fordel.
Til gengæld har diesel stadig styrken i sin hurtighed og pris, hvis det alene handler om effektiv transport.
“Vi skal væk fra forestillingen om, at el altid er billigst,” lød konklusionen fra testholdet.
Resultatet peger på én ting: Elbiler er klar til de lange ture, men det kræver bevidste valg undervejs.